Srijeda, 14.02.2018 | 21:05
IZVOR: b92.net

JUŽNO OD JAPANA: Otkrivena vulkanska kupa, može da izazove katastrofu

Jedna od najvećih vulkanskih kupa na svijetu otkrivena je u podvodnom vulkanu južno od Japana, što sugeriše da se unutar nje nalazi ogromna količina magme.

Foto: Thinkstock

Njena struktura formirana je tokom supererupcije koja se na tom mjestu dogodila prije 7.300 godina ostavljajući šupljinu veličine 12 kilometara.

Smatra se da je ta erupcija zbrisala drevnu kulturu Jomona, koja je tada nastanjivala južno japansko ostrvo Kjušu.

Supererupcije su rijetke, ali razarajuće i mogu imati globalni uticaj zbog velike količine vulkanskog pepela i hemikalija koje izazivaju "vulkansku zimu".

Istraživači koji su došli do ovog otkrića ističu da postoji vjerovatnoća da dođe do supererupcije na istom mjestu, pri čemu se oslobađa nevjerovatna količina magme pri samo jednoj eksploziji.

"Iako je vjerovatnoća da dođe do gigatske erupcije jedan odsto u narednih 100 godina, procjenjuje se da bi broj žrtava mogao da bude 100 miliona u najgorem mogućem scenariju“, ističe profesor Jošijuki Tacumi.

Na osnovu rezultata tri istraživanja koja su sprovedena tokom 2017. godine, prodesor Tacumi i njegov tim istraživali su kalderu vulkana. Kaldera je krater koji se formira urušavanjem vulkanske kupe nakon vulkanse erupcije, piše Independent.

Tada je i otkrivena vulkanska kupa koja se nastavlja na kalderu. Analizirajući kamenje iz kupe otkriveno je da je nastalo od stvrdnute lave, daleko manjom erupcijom od one koja se dogodila prije 7.300 godina.

Nakon daljeg istraživanja ustanovljena je rastuća količina magme. Naučnici navode da to ne znači da je sljedeća erupcija odmah iza ugla, ali bi komora magme mogla da izazove ozbiljnu erupciju.

Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu Scientific Report, a profest Tacumi planira da u martu posjeti ovo mjesto kako bi potvrdio rezultate.

Ministar Bogdanović otvorio prvu Dječiju čitaonicu u Nikšiću

Utorak, 16.10.2018 | 14:28

Ministar kulture Aleksandar Bogdanović otvorio je danas u Nikšiću prvu Dječiju čitaonicu.

NAJNOVIJA MOZGALICA je "zaludjela" svijet: Da li možete pronaći KNJIGU za samo PET SEKUNDI?

Utorak, 16.10.2018 | 14:04

Londonska kompanija za edukativne plakate, Edu Prints Plus, na svojoj Facebook stranici podijelila je crno-bijeli poster na kojem se nalazi gomila gadgeta, a među njima i jedna knjiga.

VIDEO: JEZIVA NESREĆA bivšeg tenisera, automobil poptuno uništen: "Sve je izgledalo UŽASNO"

Utorak, 16.10.2018 | 14:02

David Nalbandian se po završetku teniske karijere okrenuo reliju, a tamo nije baš uspješan. U osmoj fazi relija Argentine doživio je strašnu nesreću na istom mjestu kao i 2016. godine

KREMASTO I SLATKO: Kolač sa mandarinama je savršena poslastica

Utorak, 16.10.2018 | 13:42

Varjačom umiješajte bademe, kukuruzno brašno, prašak za pecivo, liker i prstohvat soli. Na kraju umiješajte i pire od mandarina.

TRAGEDIJA u Beranama: Pronađeno BEŽIVOTNO TIJELO trinaestogodišnjeg dječaka

Utorak, 16.10.2018 | 13:36

U Beranama je nešto prije 13 časova u blizini Lima, pored Buvlje pijace, pronađeno beživotno tijelo trinaestogodišnjeg M.B., izbjeglice sa Kosova.

Najnoviji trend među TRUDNICAMA osvaja svijet: Fotografije ULTRAZVUKA sada završavaju na NOKTIMA!

Utorak, 16.10.2018 | 13:24

Novi trend zavladao je među budućim majkama. U sve većem broju na manikir dolaze s fotografijama ultrazvuka i traže upravo taj motiv preslikan na vlastite nokte.

VIDEO: OVAJ TRIK JE ODUŠEVIO MILIONE: Spriječite magljenje stakla u automobilu uz pomoć ČARAPE

Utorak, 16.10.2018 | 13:23

Možda ste već videli, a možda ćete baš vi biti osoba koja će ove zime staviti čarapu na kontrolnu tablu automobila.

NAJSKUPLJI JE EKRAN: Cijena izrade novog Ajfona će vas sigurno iznenaditi

Utorak, 16.10.2018 | 12:39

Epl je nedavno predstavio čak tri nova pametna telefona, od kojih su dva papreno skupa. Najniža cijena osnovnog modela počinje od 1.100 eura, dok najviša iznosi astromskih 1.600 eura! Međutim, iznos potreban za njegovo izrađivanje će vas iznenaditi.

Djevojčicu pogodio ZALUTALI METAK dok se vraćala iz škole: Policija PRIVELA više osoba

Utorak, 16.10.2018 | 12:27

Policija i dalje radi na otkrivanju osobe koja je juče ispalila metak koji je zalutao i ranio dvanaestogodišnju djevojčicu u podgoričkom naselju Masline, dok se vraćala iz škole.

AKCIJA U PODGORICI: Od pet osoba oduzeta DROGA

Utorak, 16.10.2018 | 12:20

O oduzimanju supstanci za koje se sumnja da su droge obaviješten je nadležni tužilac.