Subota, 01.11.2025 | 15:48
IZVOR: ona.telegraf.rs/Fox news

Topli čaj ili hladna kafa? Istraživanje otkriva kako TEMPERATURA NAPITKA utiče na tijelo i um

Bilo da je u pitanju topla čokolada ili hladna kafa, temperatura pića, kao i vrijeme kada ih konzumirate, može uticati na vaše raspoloženje, kažu istraživači.




Foto: Ilustracija/ Pexels

U novoj studiji, objavljenoj u časopisu British Journal of Nutrition, je učestvovalo više od 400 odraslih Amerikanaca, svih azijskog ili bijelog porijekla.

Istraživači su otkrili da temperatura hrane i pića, koja je odavno prepoznata u tradicionalnoj azijskoj medicini, ima mjerljive veze sa anksioznošću, nesanicom i nelagodnostima u stomaku - navodi se u saopštenju.

Prema studiji, konzumiranje više hladnih napitaka tokom toplijih mjeseci kod azijskih učesnika bilo je povezano sa 'povećanom anksioznošću, češćim poremećajima sna i jačim osjećajem nadutosti'.

S druge strane, bijelci su izvjestili o smanjenju depresije, boljem kvalitetu sna i manje problema sa varenjem kada su tokom zime pili tople napitke.

Istraživači razlike u obrascima konzumiranja pripisuju prije svega kulturnim navikama u ishrani i individualnoj osjetljivosti na temperaturu, jači efekti primjećeni su kod učesnika sa 'hladnim rukama' - uz značajne varijacije unutar azijskih podgrupa. Oni naglašavaju da rezultati pokazuju korelacije, a ne uzročnu vezu, i da se zasnivaju na podacima koje su učesnici sami prijavili.

Ovo je prva studija u SAD koja direktno povezuje konzumiranje hladne i tople hrane i pića sa više zdravstvenih ishoda, sa važnim implikacijama za rešavanje rastuće učestalosti anksioznosti, nesanice i problema sa varenjem - dodaje se u saopštenju.

Tianjing Vu, vanredni profesor epidemiologije na SDSU, rekao je da istraživanje 'pruža uvid u to kako konzumiranje toplih i hladnih napitaka može biti povezano sa zdravstvenim ishodima'.

Pošto je konzumiranje hladnih i toplih napitaka tako uobičajeni dio svakodnevnog života u SAD, bilo kod kuće ili u restoranima, ovi nalazi imaju široku primjenu za svakodnevne zdravstvene odluke.

Sljedeći korak je sprovođenje rigoroznijih prospektivnih i intervencijskih studija, jer efekti mogu biti dinamični, na primjer, starije osobe ili pojedinci sa lošom cirkulacijom mogu biti posebno osjetljivi na izlaganje hladnoći - kaže on.

Džesika Mak, stručnjakinja za wellness i radna terapeutkinja, rekla je da konzumiranje toplih jela i napitaka kao što je kafa, "može imati mjerljiv uticaj na odgovor tela na stres". Ona je objasnila da toplota može pomoći u aktivaciji parasimpatičkog nervnog sistema - djela odgovornog za opuštanje, i može uticati na lučenje hemikalija koje regulišu raspoloženje, poput serotonina.

Takođe je rekla da topli napici mogu "stimulisati vagusni nerv, što pomaže u snižavanju srčane frekvencije i podsticanju osjećaja smirenosti".

Izvor: Ona.telegraf.rs

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

OSTALE VIJESTI

Zašto jedemo kada nismo gladni? Niz psiholoških faktora krije se iza ove navike

Četvrtak, 07.05.2026 | 16:30

Kada se suočimo sa viškom kilograma, često se zapitamo: "Kako se ovo desilo?". Često se javlja i osjećaj da se više ne prepoznajemo u ogledalu.

Postpraznični blues – Januar je gotov, jeste li spremni za februar?“

Srijeda, 28.01.2026 | 11:16

Nakon praznika, usporenog ritma, kasnih buđenja i manje obaveza, povratak poslu mnogima je teži nego što su očekivali. Fokus slabi, motivacija kasni, a energija je „na rezervi“.

Zašto se ne razumijemo: najčešće greške u komunikaciji i kako da ih izbjegnemo

Subota, 17.01.2026 | 14:56

Često imamo sklonost da mislimo kako je komunikacija lakša nego što jeste, ili da je to nešto što prirodno dobro radimo, a ne vještina koja se može usavršavati i kojoj možemo svjesno posvetiti pažnju. Ako poboljšamo svoje komunikacijske vještine, gotovo svaki aspekt našeg života imaće koristi. Komunikolozi izdvajaju neke uobičajene loše navike koje bi trebalo da ostavimo u prošlosti – i objašnjavaju zašto.

Način na koji govorimo može da otkrije poremećaj ličnosti – navode istraživači

Nedjelja, 28.12.2025 | 18:05

Da li je moguće uočiti disfunkciju ličnosti iz nečijeg svakodnevnog govora i upotrebe riječi?

Mamurluk je zaista gori u tridesetima – i nauka zna zašto

Ponedjeljak, 15.12.2025 | 11:39

Ako ste milenijalac i imate utisak da vas mamurluk sve teže pogađa otkako ste ušli u tridesete, niste jedini – i definitivno ne umišljate.

Odbio Liverpul, stiže na Baj arenu - Hertino čudo od djeteta u Leverkuzenu

Četvrtak, 11.06.2026 | 09:47

Imao je poziv jednog od najvećih klubova Evrope, ali želja da nastavi da se razvija u svojoj domovini bila je važnija - vezni fudbaler i čudo od djeteta Kenet Ajhorn prešao je iz Herte u Bajer Leverkuzen.

Rovčanin: DPS Bijelo Polje u budžetskoj godini predložio niz mjera usmjerenih na unapređenje kvaliteta života mladih

Četvrtak, 11.06.2026 | 09:50

Član Opštinskog odbora DPS Bijelo Polje, Nebojša Rovčanin, poručio je da mladi ljudi moraju biti u centru razvojnih politika Bijelog Polja.

Cetinje sjutra bez vode 12 sati

Četvrtak, 11.06.2026 | 09:42

Kompletnom gradskom području kao i selima duž transportnog cjevovoda, biće obustavljeno vodosnadbijevanje u petak, 12. juna 2026. godine od 8 do 22 časa, saopšteno je iz cetinjskog Vodovoda.

Vens: Netanjahu griješio u nekim stvarima, naši interesi nisu uvijek usklađeni

Četvrtak, 11.06.2026 | 09:35

Potpredsjednik Sjedinjenih Američkih Država Džej Di Vens izjavio je da interesi Sjedinjenih Američkih Država i Izraela nisu uvijek u potpunosti usklađeni i da je izraelski premijer Benjamin Netanjahu "svakako pogriješio u nekim stvarima".

Simović Zvicer: Državnim službenicima radni odnos treba da prestaje sa 67, a ne sa 66 godina

Četvrtak, 11.06.2026 | 09:27

Državnim službenicima i namještenicima radni odnos po sili zakona trebalo bi da prestaje sa navršenih 67 godina života i najmanje 15 godina staža osiguranja, jer bi primjena niže starosne granice od 66 godina predstavljala nepovoljniji tretman i mogla bi se smatrati direktnom diskriminacijom po osnovu starosti, ocijenila je profesorica radnog prava prof. dr Vesna Simović Zvicer.

SAD: Lažni navodi Irana da je Ormuz zatvoren i da su pogođeni naši ratni brodovi

Četvrtak, 11.06.2026 | 09:13

Centralna komanda vojske Sjedinjenih Američkih Država (CENTCOM) saopštila je da su njene snage završile dodatne napade u samoodbrani na više ciljeva u Iranu, po nalogu vrhovnog komandanta.

Proširenje prioritet EU: Zapadni Balkan uhvatio evropski talas

Četvrtak, 11.06.2026 | 09:03

Evropska komesarka za proširenje Marta Kos poručila je da je mjesto cijelog Zapadnog Balkana u Evropskoj uniji, naglašavajući da proširenje danas predstavlja mnogo više od političkog procesa – ono je dio evropske bezbjednosne i razvojne strategije.

Budva domaćin jubilarnog EPCG NET 2026: Energetski lideri ponovo na jednom mjestu

Četvrtak, 11.06.2026 | 08:53

U organizaciji Elektroprivreda Crne Gore, u Budvi sjutra počinje jubilarni peti Simpozijum energetike EPCG NET 2026, koji će tokom dva dana okupiti vodeće predstavnike energetskog sektora iz Crne Gore, regiona i Evrope.

Tramp potpisao zakon kojim osigurava 70 milijardi dolara za masovne deportacije iz SAD-a

Četvrtak, 11.06.2026 | 08:49

Predsjednik Sjedinjenih Američkih Država (SAD) Donald Tramp u srijedu je potpisao zakon kojim je za imigracionu i deportacionu politiku do kraja njegovog mandata osigurano gotovo 70 milijardi dolara.

Zenović: Krivična SDT podnijeta protiv stečajne uprave, zašto se javlja Jovanovićev kabinet

Četvrtak, 11.06.2026 | 08:46

Lider “Pokreta za Grad” i odbornik te grupe građana Đorđe Zenović saopštio je da je krivičnu prijavu zbog višemilionske štete koja je nanijeta gradu Budvi kupovinom nekadašnje zgrade Jugoslovenskog rječnog brodarstva podnio protiv stečajne uprave Vektra Montenegro, te mu nije jasno zbog čega se javlja kabinet predsjednika Opštine Nikole Jovanovića.