Utorak, 11.06.2024 | 08:46
IZVOR: b92.net

Pored Zemlje prošla "ĐAVOLJA KOMETA" - Jedna stvar je zbunila naučnike

Kometa 12P/Pons-Brooks, takođe poznata kao "đavolja kometa", nedavno je napravila svoj najbliži prilaz Zemlji u više od 70 godina.

Foto: Ilustracija, Pixabay

Tokom ovog bliskog susreta, astrofotografi su uočili naizgled nemogući "anti-rep" koji je izlazio iz komete zahvaljujući izuzetno rijetkoj optičkoj iluziji.

Eksplozivna, zelena "đavolja kometa" koja je nedavno prošla blizu Zemlje djelovala je kao da je dobila nemogući drugi rep dok je prolazila pored nas, otkrivaju nove fotografije.

Ali ovaj dodatni dio, poznat kao anti-rep, zapravo je izuzetno rijetka optička iluzija uzrokovana blizinom komete našoj planeti.

12P/Pons-Brooks (12P) je kometa širine 17 kilometara sa zelenkastim odsjajem, koji je posledica emisije para ugljenikovih atoma, poznatih kao dicijanon, u njegovom repu i komi - oblaku gasa koji okružuje njegovu ledenu koru ili jezgro.

12P je krivovulkan, što znači da povremeno eruptira kada sunčeva radijacija pregrije ledenu unutrašnjost komete, ili kriomagmu, uzrokujući povećanje pritiska u jezgru dok se jezgro ne rasprši i izbaci materijal u svemir.

Kada se to dogodi, koma komete se širi i reflektuje dodatnu svjetlost, čineći da kometa sija jače nego inače.

12P provodi većinu svoje visoko eliptične, 71,3-godišnje orbite oko Sunca izvan vidokruga u Oortovom oblaku - rezervoaru kometa na ivici Sunčevog sistema. Ali u protekloj godini, kometa je ubrzala kroz unutrašnji Sunčev sistem dok je pravila svoj najbliži prilaz Suncu.

Tokom početnih erupcija komete prošle godine, njena proširena koma se povećala, dajući utisak da je dobila par demonskih rogova, što joj je donijelo zlokobni nadimak. Međutim, ovi rogovi nisu se pojavili u kasnijim erupcijama.

Dana 2. juna, kometa je ostvarila svoj najbliži prilaz Zemlji, kada je dostigla udaljenost od oko 1,5 astronomske jedinice od naše planete, što je približno 1,5 puta dalje od Zemlje nego što je Sunce.

Dana 3. juna, astrofotografi Michael Jäger, Gerald Rhemann i Lukas Demetz snimili su upečatljivu fotografiju 12P iz Namibije. Pored njenog uobičajenog mutnog repa, kometa je na ovoj fotografiji imala mnogo duži i oštriji rep poznat kao anti-rep, koji je izgledao kao da pokazuje u suprotnom smjeru od drugog repa.

Ovaj sekundarni rep naizgled prkosi fizici jer rep komete nastaje kada sunčev vjetar otpuhuje prašinu i gas sa njene površine, što znači da se struktura proteže od Sunca. Ali na novoj fotografiji, anti-rep pokazuje direktno ka Suncu.

Međutim, kometa nije zapravo dobila još jedan rep. Umjesto toga, vidimo svjetlost koja se reflektuje od gasa i prašine koje su ostale za kometom.

Obično je ovo nevidljivo za nas. Ali kada Zemlja prođe kroz ravninu orbite komete, kao što se dogodilo 3. juna, ovaj trag ostataka osvijetljen je od strane Sunca, prema Spaceweather.com.

Ova iluzija je slična načinu na koji se Mliječni put često pojavljuje kao svijetla traka na nebu bez svjetlosnog zagađenja jer gledamo u ravan galaksije bočno.

Anti-repovi kometa su rijetki. Poslednji dokumentovani slučaj bio je anti-rep na zelenoj kometi C/2022 E3 (ZTF), koja je ostvarila svoj najbliži prilaz Zemlji u februaru 2023.

Prije toga, anti-repovi su takođe uočeni na kometi Kohoutek 1973. godine, kometi Hale–Bopp 1997. godine i kometi PanSTARRS 2013. godine, piše Live Science.

PRONAĐITE HLAD - OČEKUJE nas SUNČANI DAN uz OVE TEMPERATURE

Srijeda, 19.06.2024 | 22:06

U četvrtak nas očekuje pretežno sunčano vrijeme, saopšteno je iz Zavoda za hidrometeorologiju i seizmologiju.

Korisnici Netflixa su ODUŠEVLJENI ovim dokumentarcem: "NAJBOLJI FILM koji sam ikada pogledala"

Srijeda, 19.06.2024 | 21:58

Brojni korisnici Netflixa imaju samo riječi hvale za dokumentarac pod nazivom "Black Barbie:

SAVJETI kako da ZASPITE tokom vrelih LJETNJIH NOĆI?

Srijeda, 19.06.2024 | 21:46

Dok se zimi lako utoplimo s dodatnim pokrivačem ili toplom pidžamom, spavanje ljeti često se pretvara u frustrirajući tango.

Još jedna sigurna pobjeda mladih "AJKULA" na Svjetskom prvenstvu

Srijeda, 19.06.2024 | 21:29

Još jedna pobjeda.

IDEALNO OSVJEŽENJE za VRELE LJETNJE DANE - Pripremite SOK OD NANE

Srijeda, 19.06.2024 | 21:14

Ukoliko tražite osvježenje tokom vrelih ljetnih dana, sok od nane je idealno piće za konzumiranje.

OGLASIO se advokat Džastina Timberlejka - OTKRIO nove detalje

Srijeda, 19.06.2024 | 21:07

PJevač Džastin Timberlejk juče je priveden na Long Ajlendu zbog vožnje u alkoholisanom stanju.

Crnogorski derbi OTVARA NOVU SEZONU ABA lige

Srijeda, 19.06.2024 | 20:56

AdmiralBet ABA liga objavila je raspored utakmica za sezonu 2024/25, a zanimljivo u prvom kolu igraće crnogorski rivali Mornar i Budućnost Voli.

VIDEO: HIT na TikToku - Da li bi PROBALI čokolade punjene čajem, krofnicama?

Srijeda, 19.06.2024 | 20:49

Gnjecave, hrskave, pune neobičnog fila, od vanile do čaja, keksa i krofnica - ove čokolade postale su hit na TikToku.

Odović: Novi ZAKON omogućiće LEGALIZACIJU preko 90 odsto objekata

Srijeda, 19.06.2024 | 20:40

Ministarstvo prostornog planiranja i urbanizma (MPPU) planira da kroz novi zakon omogući legalizaciju više od 90 odsto objekata, najavio je resorni ministar Janko Odović.

Marija Šerifović ISKRENO o odnosu sa ovom pjevačicom -"Ovo HITNO treba da...."

Srijeda, 19.06.2024 | 20:33

Pkevačice Marija Šerifović i Jovana Pajić bile su gošće u emisiji Ognjena Amidžića.