Nakon postignutog konsenzusa i niza sastanaka šire radne grupe koja je radila na pripremi novog nacrta Zakona o visokom obrazovanju došlo se do konkretnih predloga koji su unjeti kroz novi nacrt Zakona o visokom obrazovanju.
Foto: arhiva, Kolektiv.me
"Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija u skladu sa Uredbom o izboru predstavnika nevladinih organizacija u radna tijela organa državne uprave i sprovođenju javne rasprave u pripremi zakona i strategija, pokrenulo je Javnu raspravu o Nacrtu zakona o visokom obrazovanju koja počinje dana 29.10.2024. i trajaće do 18.11.2024. godine i sprovodi se u skladu sa Programom javne rasprave", saopšteno je iz MPNI.
Nacrtom zakona o visokom obrazovanju, kako se navodi, definisano je da se studijski programi realizuju kao dodiplomski, postdiplomski i doktorski. Predviđeno je da se umjesto dosadašnjeg modela 3+2+3, uvodi fleksibilan model studija gdje bi se dodiplomske studije realizovale u trogodišnjem trajanju, postdiplomske studije bi se realizovale kao jednogodišnje ili dvogodišnji studijski programi, dok bi se doktorske studije, kao i do sada, realizovale kao trogodišnje studije.
“Zakon predviđa i uvođenje obavezne praktične nastave u obimu od najmanje 30 ECTS kredita po studijskom programu dodiplomskih studija. Studijski program mora da sadrži praktičnu nastavu, kao i ishode učenja za naučnu oblast kojoj pripada studijski program, odnosno kompetencije za obavljanje djelatnosti”, dodaje se u saopštenju.
Nacrtom zakona definisani su ispitni rokovi na način da su osnovni ispitni rokovi januarski, junski i septembarski. U septembarskom ispitnom roku student ima pravo da polaže sve ispite i predispitne provjere (kolokvijumi i završni ispiti) koje je prijavio u toj studijskoj godini a koje nije polagao ili položio u januarskom, odnosno junskom roku, u skladu sa posebnim aktom ustanove.
“Po prvi put je propisan rok za završetak studija, odnosno da status studenta prestaje ako student ne završi studijski program u roku koji je dvostruko duži od vremena predviđenog za trajanje studijskog programa, ne računajući vrijeme mirovanja statusa studenta u skladu sa statutom ustanove”, dodaju u saopštenju.
U cilju obezbjedjivanja samostalnosti i objektivnosti rada Agencija za obezbjeđivanje kvaliteta visokog obrazovanja, predviđene su značajne izmjene u okviru kojih je predviđeno uspostavljanje organa Agencije: Upravnog odbora, direktora i Akreditacionog odbora. Stručno tijelo Agencije će biti Akreditacioni odbor, čija će nadležnost biti odlučivanje i donošenje odluka o svim najznačajnijim pitanjima koja se odnose na akreditaciju/reakreditaciju, kao i obezbjeđivanje i unapređenje rada i kvaliteta ustanova visokog obrazovanja.
“Predloženim Nacrtom zakona bliže se definišu uslovi za osnivanje ustanova visokog obrazovanja, obavljanje djelatnosti van sjedišta ustanove, odnosno da ustanova visokog obrazovanja ne može imati područno odjeljenje van sjedišta ustanove”, navode u saopštenju.
Takođe, predloženim tekstom zakona bliže se definiše zabrana rada ustanove, kao i razlozi za ukidanje ustanove i studijskog programa.
“Jedna od novina koja je predložena je da uvodi nova nadležnost Savjeta za visoko obrazovanje da daje mišljenje o akademskim zvanjima lica koja nisu birana u skladu sa uslovima i kriterijumima za izbor u akademska zvanja Crne Gore”, kazali su iz MPNI.
U okviru Javne rasprave održaće se Okrugli sto o Nacrtu zakona o visokom obrazovanju, u utorak, 12. novembra u 10h, u velikoj sali Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija (Vaka Đurovića bb).
KOMENTARI (0)