Utorak, 18.03.2025 | 12:33
IZVOR: n1.info.rs/toportal

Naučnici OTKRILI da li PREKOMJERNO konzumiranje maslaca može da SKRATI ŽIVOTNI VIJEK

Novo istraživanje pokazuje da je konzumiranje biljnih ulja povezano sa dužim životnim vijekom, dok prekomjerno konzumiranje maslaca može povećati rizik od smrti.




Foto: Ilustracija/Pixabay. com

Zamjena maslaca biljnim uljima može značajno smanjiti rizik od raznih bolesti, uključujući i srčana oboljenja.

Prekomjerna potrošnja maslaca mogla bi da skrati život, pokazalo je novo istraživanje – dok konzumacija biljnih ulja produžava životni vijek.

Naučnici sa Harvarda otkrili su da ljudi koji jedu veće količine maslaca imaju 15 odsto veći rizik od smrti – iz bilo kog razloga – od onih koji jedu manje količine.

S druge strane, čini se da visok unos biljnih ulja, kao što su kukuruzno, i maslinovo, pozitivno utiče na zdravlje. Zamjena maslaca biljnim uljima – bilo koje vrste – smanjila je verovatnoću smrti za skoro 20 odsto.

U stvari, svakih 10 grama dnevnog povećanja unosa biljnog ulja smanjilo je rizik od umiranja od srčanih bolesti za šest odsto. Istovremeno, dnevno povećanje unosa maslaca od 10 grama povećalo je rizik od umiranja za 12 odsto.

Jednostavnom zamjenom maslaca biljnim uljem, učesnici su smanjili rizik od smrti za 17 procenata.

Dugotrajno praćenje navika u ishrani

Tokom 50-godišnjeg perioda, naučnici su pratili više od 221.000 Amerikanaca, analizirajući njihove navike u ishrani putem upitnika o hrani. Došli su do revolucionarnog otkrića. Tokom studije umrlo je 50.932 učesnika – 12.241 od kancera i 11.240 od srčanih bolesti.

„Ovo je važna studija koja pokazuje da ljudi koji jedu maslac ne žive toliko dugo kao oni koji biraju biljna ulja“, rekao je dr. Tom Sanders, emeritus profesor ishrane i dijetetike na King’s College London.

Kako navodi, maslac ima mnogo zasićenih masti, sadrži neke trans masne kiseline (masti koje se ponašaju slično zasićenim mastima), ali ima vrlo malo polinezasićenih masti (masti koje pomažu u snižavanju holesterola).

S druge strane, nehidrogenizovana sojina, kanola i maslinovo ulje imaju nizak udio zasićenih masnih kiselina, ali visok udio nezasićenih masti.’

Koje vrste ulja odabrati?

Foto: Ilustracija/Pixabay.com

„Ključna poruka je da je zdravije birati nezasićena biljna ulja umjesto maslaca. Ovo je posebno važno jer se na društvenim mrežama šire negativne informacije o biljnim uljima, zasnovane na nepotvrđenim tvrdnjama o potencijalnim štetnim efektima, a ne na smrtnim slučajevima opisanim u ovoj studiji“, navode stričnjaci.

Odavno je poznato da zasićene masti doprinose povećanju nivoa holesterola i većem riziku od srčanih oboljenja. Ovo se dešava kada nakupljanje masnih naslaga sužava krvne sudove i povećava rizik od moždanog udara. Prekomjerna potrošnja takođe može dovesti do povećanja tjelesne težine, što je faktor rizika za dijabetes tipa 2.

Nisu sva ulja ista

Britanska fondacija za srce savjhetuje ljude zabrinute zbog holesterola da zamjene puter margarinom, koji se pravi od biljnih ulja. Sadrže veći udio nezasićenih masti, kao što su polinezasićene i mononezasićene masti, koje se smatraju korisnim za zdravlje srca. Međutim, nisu sva ulja ista.

Ulja iz sjemena — kategorija biljnih ulja koja uključuje ulja repice, suncokreta, lanenog sjemena, kukuruza i sjemena grožđa — nedavno su se našla na udaru naučnika koji ih povezuju sa stanjima poput dijabetesa tipa 2, bolesti srca, depresije, pa čak i Alchajmerove bolesti. Neka istraživanja ukazuju na to da ova ulja mogu povećati stopu kancera.

To je zato što ulja iz sjemena sadrže visoke nivoe omega-6 masnih kiselina, supstanci za koje se smatra da podstiču upalu – što pomaže raku da raste i spriječava tijelo da se bori protiv tumora. Međutim, postoje suprotna mišljenja da su omega-6 ulja korisna, pa čak i neophodna za naše zdravlje.

Linolna kiselina – najčešći oblik omega-6 u uljima sjemena – pomaže u održavanju zdrave kože i dio je ćelijskih membrana. Istraživanja takođe pokazuju da ljudi sa većim unosom linolne kiseline imaju manji rizik od umiranja od srčanih bolesti, zbog njene sposobnosti da snizi nivoe „lošeg“ holesterola. Ukratko, preporuka je umjerena potrošnja maslaca i preferencija biljnih ulja, uz pažljiv odabir vrste istog.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

OSTALE VIJESTI

Naučnici otkrili mogući uzrok sindroma hroničnog umora

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 10:17

Australijski naučnici prvi put su pronašli dokaze da bi sindrom hroničnog umora mogao da bude povezan sa poremećajem glimfatičkog sistema - prirodnog mehanizma kojim mozak uklanja otpadne materije.

Pijete ledenu kafu da se rashladite? Evo šta ona zapravo radi vašem organizmu

Srijeda, 05.08.2026 | 12:23

Ledena kafa omiljeno je ljetno osvježenje, ali mnogi se pitaju da li zbog kofeina može izazvati dehidraciju.

Nutricionisti ljeti posebno preporučuju borovnice, evo i zašto

Ponedjeljak, 03.08.2026 | 15:23

Borovnice su među najpopularnijim ljetnim plodovima, a osim osvježavajućeg okusa, poznate su i po bogatom nutritivnom sastavu.

Gladni ste između obroka? Ove grickalice imaju veoma malo kalorija

Nedjelja, 26.07.2026 | 11:04

Ako često imate potrebu da nešto grickate između obroka, ne morate odmah posegnuti za čipsom i slatkišima. Postoje zdrave i ukusne grickalice koje imaju veoma malo kalorija, dugo drže sitost i mogu biti odličan izbor čak i kada pazite na ishranu.

Nova tehnologija - Naučnici napravili kontaktna sočiva koja SAMA popravljaju ogrebotine

Ponedjeljak, 13.07.2026 | 16:00

Nova tehnologija mogla bi da produži vijek trajanja mekih kontaktnih sočiva i smanji rizik po zdravlje očiju. Istraživači sa Univerziteta Dankuk u Južnoj Koreji razvili su specijalni hidrogelni materijal koji može da obnovi površinska oštećenja nakon samo sat vremena izlaganja običnoj ultraljubičastoj (UV) svjetlosti.

Suzana Lazović čestitala kadetkinjama: Medalja je dokaz da ste pomjerili granice

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:53

Selektorka ženska seniorske reprezentacije Crne Gore Suzana Lazović čestitala ja našim kadetkinjama osvajanje srebrne medalje na šampinatu svijeta u Rumuniji.

Suzana Lazović čestitala kadetkinjama: Medalja je dokaz da ste pomjerili granice

Nedjelja, 31.12.1899 | 15:53

Selektorka ženska seniorske reprezentacije Crne Gore Suzana Lazović čestitala ja našim kadetkinjama osvajanje srebrne medalje na šampinatu svijeta u Rumuniji

Bezos pred vratima Enfilda, milijarderski konzorcijum kupuje trećinu Liverpula

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:46

Osnivač Amazona i jedan od najbogatijih ljudi na svijetu Džef Bezos nalazi se pred ulaskom u vlasničku strukturu Liverpula, pošto konzorcijum koji uključuje američkog milijardera priprema kupovinu velikog manjinskog udjela u engleskom velikanu.

Najbolja jesen u životu: Počinje pet godina sreće za tri znaka

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:42

Dok drugi jedva sklapaju kraj s krajem, ova tri znaka od 20. avgusta okreću ozbiljan list. Za njih počinje pet godina sreće i stiže novac koji će se samo gomilati.

Pojačane kontrole na auto-putu i magistralama: MUP objavio raspored za danas i sjutra

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:31

U okviru nacionalne kampanje „Živi, ne žuri“, Ministarstvo unutrašnjih poslova – Uprava policije tokom 10. i 11. avgusta sprovodiće pojačane aktivnosti na putevima širom Crne Gore, sa ciljem podizanja nivoa bezbjednosti saobraćaja.

Policija rasvijetlila paljenje „Audija“ u Gusinju: Osumnjičen 30-godišnjak

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:25

Policija je identifikovala i pronašla A. G. (30) iz Gusinja, osumnjičenog da je podmetnuo požar na putničkom vozilu „Audi“, pri čemu je pričinjena veća materijalna šteta. Protiv njega je, po nalogu tužioca, podnijeta krivična prijava zbog sumnje da je počinio krivično djelo uništenje i oštećenje tuđe stvar.

Opljačkan dom Kim Kardašijan: Provalnik ukrao automobil, pa se vozio po kraju

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:20

Prethodnog vikenda je u Hiden Hilsu provalnik upao u vilu Kim Kardašijan, vrednu 60 miliona dolara i tom prilikom ukrao vrijedne stvari.

Naknadni konkurs za upis učenika u prvi razred srednjih škola od 17. do 20. avgusta

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:13

Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija objavilo je danas Naknadni konkurs za upis učenika u I razred srednjih škola u Crnoj Gori za školsku 2026/2027. godinu.

Počelo kažnjavanje nepropisnog parkiranja u Podgorici: Kazna 100 eura, kontrole na 15 lokacija

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 14:55

U Podgorici je od danas počelo izricanje novčanih kazni za nepropisno zaustavljanje i parkiranje vozila, saopšteno je iz Glavnog grada.

Skupština 24. avgusta o izmjeni Ustava i antimafija zakonu

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 14:46

Poslanici crnogorskog parlamenta raspravljaće 24. avgusta o Predlogu amandmana na Ustav Crne Gore, koji se odnose na Sudski i Tužilački savjet i Centralnu banku (CBCG).