Vlada Crne Gore predložila je amandmane na Predlog zakona o budžetu za 2026. godinu kojima se, kroz preraspodjelu unutar postojećeg budžetskog okvira, mijenja struktura izdataka u ukupnom iznosu od 3,79 milijardi eura, bez povećanja ukupne potrošnje, pri čemu se sredstva iz tekuće budžetske rezerve preusmjeravaju ka Ministarstvu unutrašnjih poslova, vođenju arbitražnih postupaka, prostornom planiranju, turizmu, Skupštini i novoosnovanom Fiskalnom savjetu, uz obrazloženje da se radi o tehničkim korekcijama potrebnim za nesmetano funkcionisanje institucija u 2026. godini.
Foto: Ilustracija/Pixabay.com
Vlada je, u skladu sa članom 148 Poslovnika Skupštine Crne Gore („Službeni list RCG“, br. 51/06 i 66/06 i „Službeni list CG“, br. 88/09, 80/10, 39/11, 25/12, 49/13, 32/14, 42/15, 52/17, 17/18, 47/19 i 129/20), podnijela Predlog amandmana na Predlog zakona o budžetu Crne Gore za 2026. godinu. Amandmani imaju za cilj preciziranje strukture izdataka, korekcije na pojedinim budžetskim pozicijama, kao i usklađivanje budžetskih linija sa realnim potrebama budžetskih korisnika, pri čemu se ukupni nivo budžetskih izdataka ne uvećava.
Izmjene člana 2 – struktura raspodjele ukupnih primitaka
Amandmanom I mijenja se član 2 Predloga zakona o budžetu Crne Gore za 2026. godinu i precizira raspodjela ukupnih primitaka u iznosu od 3.788.513.822,73 eura, čime se definiše sljedeća struktura budžeta:
Tekući budžet: 1.613.404.181,46 €
Rezerve: 34.729.762,52 €
Budžet državnih fondova: 1.404.041.007,75 €
Kapitalni budžet: 305.022.226,00 €
Transakcije finansiranja izdataka: 431.316.645,00 €
U obrazloženju amandmana navodi se da su izmjene u članu 2 posljedica više pojedinačnih korekcija koje su izvršene kroz druge amandmane Vlade. Konkretno, korekcije se odnose na preraspodjele sredstava unutar budžeta Ministarstva unutrašnjih poslova, Ministarstva finansija, Ministarstva prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine, Ministarstva turizma, Skupštine Crne Gore, kao i uvođenje novog budžetskog korisnika – Fiskalnog savjeta.
Sve navedene korekcije izvršene su umanjenjem izdatka 4710 – tekuća budžetska rezerva u okviru Ministarstva finansija, i to u zbirnom iznosu koji odgovara uvećanjima kod ostalih budžetskih korisnika. Na taj način mijenja se struktura izdataka, ali se ne povećava ukupan iznos budžetskih izdataka.
Izmjene člana 3 – detaljna ekonomska struktura izdataka
Amandmanom II mijenja se član 3 Predloga zakona, odnosno tabela izdataka po vrstama i ekonomskoj klasifikaciji. Ukupni izdaci i dalje iznose 3.788.513.822,73 eura, a raspoređeni su kroz nekoliko osnovnih kategorija.
Tekući izdaci
Tekući izdaci iznose 1.318.936.881,55 eura. Najznačajniju stavku unutar ove kategorije čine bruto zarade i doprinosi na teret poslodavca, u ukupnom iznosu od 727.069.431,92 eura, što uključuje neto zarade, poreze, doprinose zaposlenih i poslodavaca, kao i opštinski prirez.
Pored zarada, tekući izdaci obuhvataju:
– ostala lična primanja (naknade za stanovanje, prevoz, jubilarne nagrade, otpremnine i ostale naknade),
– rashode za materijal (administrativni materijal, energiju, gorivo, materijal za posebne namjene),
– rashode za usluge (službena putovanja, komunikacione usluge, bankarske i pravne usluge, konsultantske usluge, stručno usavršavanje i druge usluge),
– rashode za tekuće održavanje,
– kamate, rente, subvencije i ostale izdatke.
Transferi za socijalnu zaštitu
Transferi za socijalnu zaštitu planirani su u iznosu od 1.155.718.424,65 eura. Najveći dio odnosi se na prava iz oblasti penzijskog i invalidskog osiguranja, u ukupnom iznosu od 837.205.267,73 eura, uključujući starosne, invalidske i porodične penzije, kao i prateće dodatke i naknade.
U okviru socijalne zaštite planirana su i sredstva za dječije dodatke, porodiljska odsustva, tuđu njegu i pomoć, materijalno obezbjeđenje porodice, kao i druga prava iz oblasti socijalne i zdravstvene zaštite.
Transferi institucijama i javnom sektoru
Za transfere institucijama, pojedincima, nevladinom i javnom sektoru opredijeljeno je 499.708.926,13 eura, od čega se najveći dio odnosi na zdravstvenu zaštitu, obrazovanje, političke partije, nevladine organizacije i ostale institucionalne transfere.
Kapitalni izdaci
Kapitalni izdaci iznose 382.283.183,88 eura i obuhvataju ulaganja u infrastrukturu opšteg i lokalnog značaja, građevinske objekte, opremu, investiciono održavanje, kao i kupovinu hartija od vrijednosti.
Otplata dugova i rezerve
Za otplatu dugova planirano je 389.186.636,00 eura, dok su budžetske rezerve utvrđene u iznosu od 34.729.762,52 eura, i u potpunosti se odnose na tekuću budžetsku rezervu.
U obrazloženju se naglašava da su sve izmjene u članu 3 rezultat usklađivanja sa ostalim amandmanima Vlade i da ne dovode do povećanja ukupnih izdataka.
Izmjene u posebnom dijelu – Ministarstvo unutrašnjih poslova
Amandmanom III mijenja se poseban dio budžeta koji se odnosi na Organizacioni kod 40301 – Ministarstvo unutrašnjih poslova, pri čemu ukupni izdaci ovog resora iznose 133.146.638,07 eura.
U okviru Ministarstva unutrašnjih poslova detaljno su razrađeni programi i aktivnosti koji obuhvataju:
– zaštitu i spašavanje, uključujući aktivnosti ublažavanja posljedica elementarnih nepogoda i rad Avio-helikopterske jedinice,
– upravljanje i administraciju Ministarstva,
– borbu protiv trgovine ljudima,
– razvoj i unapređenje informacionih sistema,
– objedinjene javne nabavke,
– javnu bezbjednost, uključujući rad policije, borbu protiv kriminala, graničnu policiju, forenzički centar i regionalne centre bezbjednosti.
KOMENTARI (0)