Četvrtak, 19.09.2024 | 08:35
IZVOR: ona.rs

Koliko je jaka veza između VJEŽBANJA i kasnijeg DOBROG ZDRAVLJA?

Da li su nekadašnje studije precijenile ovu vezu?




Foto: Ilustracija/Pixabay.com 

Nedavna studija koju su sproveli istraživači sa Instituta Karolinska u Švedskoj i drugih institucija istraživala je davno uspostavljenu vezu između dobre fizičke kondicije tokom adolescencije i nižeg rizika od kardiovaskularnih bolesti kasnije u životu. Iako je ova veza široko prihvaćena, studija je koristila analizu braće i sestara, da bi se prilagodila porodičnim faktorima i otkrila da veza možda nije tako jaka kao što se ranije mislilo.

Ovo sugeriše da su neke ranije studije možda precijenile značaj kondicije adolescenata za kardiovaskularno zdravlje. Međutim, istraživači su potvrdili da visok indeks tjelesne mase (BMI) tokom adolescencije ostaje snažan prediktor budućih kardiovaskularnih bolesti, naglašavajući potrebu za kontinuiranim naporima u borbi protiv gojaznosti.

Studija je koristila jedinstven pristup da procijeni koliko se veze između kondicije adolescenata i kardiovaskularnih bolesti može pripisati zajedničkim genetskim faktorima i faktorima životne sredine. Tim je analizirao podatke od preko milion 18-godišnjih muškaraca koji su praćeni 60 godina. Skoro polovina učesnika bila su braća, što je omogućilo istraživačima da sprovode poređenja između braće i sestara.

Kontrolom porodičnih faktora kao što su zajednička genetika i okruženja u detinjstvu, studija je otkrila da iako je vježbanje i dalje pokazivalo vezu sa kardiovaskularnim bolestima kasnije u životu, ova veza je postala znatno slabija kada su se uzeli u obzir porodični faktori.

Za razliku od fizičke spremnosti, visok indeks tjelesne mase tokom kasne adolescencije se pokazao kao snažan prediktor budućih kardiovaskularnih bolesti, čak i nakon što se uzmu u obzir porodični faktori. Prema istraživačima, indeks tjelesne mase je ostao jedan od najpouzdanijih pokazatelja kardiovaskularnog rizika, potvrđujući njegovu centralnu ulogu u razvoju srčanih bolesti. Hvatanje ukoštac sa epidemijom gojaznosti trebalo bi da bude glavni prioritet javnog zdravlja, pošto su dugoročne posljedice visokog indeksa telesne mase na zdravlje kardiovaskularnog sistema jasne i ubjedljive.

Izvor: ona.telegraf.rs

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

OSTALE VIJESTI

Šta jesti prije treninga: Namirnice koje obezbjeđuju više energije i bolje rezultate

Ponedjeljak, 08.06.2026 | 21:21

Pravilan izbor obroka prije fizičke aktivnosti može da poveća izdržljivost, snagu i oporavak mišića, a stručnjaci ističu da je kombinacija ugljenih hidrata i proteina najbolja priprema za vježbanje.

Osjećate nadutost nakon konzumiranja proteina? Uzrok mogu biti skriveni sastojci

Utorak, 02.06.2026 | 18:56

Neke vrste proteina, poput onih na bazi mliječnih proizvoda, vjerovatnije će uzrokovati nadutost. Međutim, ponekad je uzrok nadutosti neki drugi sastojak u vašem proteinskom šejku ili pločici.

Šta se događa s vašim tijelom kada radite kardio vježbe svaki dan

Ponedjeljak, 01.06.2026 | 11:34

Kardio vježbe spadaju među najpopularnije oblike fizičke aktivnosti jer pomažu u jačanju srca, poboljšanju kondicije i očuvanju općeg zdravlja.

Kako možete ublažiti upalu mišića nakon treninga: Ovo je česta pojava

Petak, 29.05.2026 | 17:45

Bolovi u mišićima nakon intenzivnog treninga česta su pojava, posebno kod osoba koje tek počinju vježbati, povećaju intenzitet treninga ili isprobavaju nove vježbe. Ukočenost i osjećaj težine u mišićima obično se javljaju dan nakon fizičke aktivnosti i mogu otežati svakodnevne pokrete.

Šest svakodnevnih namirnica koje brzo smanjuju masnoću na stomaku

Ponedjeljak, 25.05.2026 | 17:32

Masnoća na stomaku jedan je od najčešćih problema savremenog načina života. Dugotrajno sjedenje, stres, neredovna ishrana i premalo fizičke aktivnosti dovode do nakupljanja viška kilograma upravo u predjelu abdomena.

Janjušević uputio apel vozačima da poštuju propise: Više poginulih nego u istom periodu prošle godine

Nedjelja, 14.06.2026 | 21:00

“Apelujem na sve učesnike u saobraćaju da se pridržavaju propisa. Posebno apelujem na porodice da objasne djeci i ukažu im koliko je opasno upravljati vozilima pod dejstvom i alkohola i psihoaktivnih supstanci”, kazao je Janjušević.

Decibeli probili uši: Škoti priredili navijački spektakl, 40.000 duša pjevalo himnu!

Nedjelja, 14.06.2026 | 20:46

Povratak Škotske na Svjetsko prvenstvo nakon 28 godina izazvao je veliko oduševljenje među navijačima, koji su u ogromnom broju doputovali u Sjedinjene Američke Države kako bi podržali svoju reprezentaciju.

Šarec: Velika je stvar što vas niko ne koči na putu ka EU

Nedjelja, 14.06.2026 | 20:33

Rezolucija Evropskog parlamenta o Crnoj Gori koja će biti predstavljena početkom naredne sedmice najpozitivnija je do sada i kako očekuje izvjestilac Evropskog parlamenta za Crnu Goru Marjan Šarec, biće prihvaćena. Velika je stvar, kaže Šarec za TVCG, što nas na putu ka Evropskoj uniji niko ne koči, kao što je to bilo ranije. Ne koče nas ni relacije s Hrvatskom, jer bilateralni odnosi, smatra izvjestilac, ne mogu da budu kamen spoticanja jednoj članici na putu ka Uniji.

Janjušević: Kaznena politika u saobraćaju mora biti rigoroznija

Nedjelja, 14.06.2026 | 20:18

Načelnik policijskog Odsjeka za bezbjednost drumskog saobraćaja Ilija Janjušević saopštio je da je ove godine zabilježen veći broj stradalih u saobraćajnim nezgodama nego prethodne godine, iako je broj nezgoda sa lakše i teže povrijeđenim licima na približno istom nivou.

Tramp oštro kritikovao Netanjahua nakon napada na Bejrut: Sve je bilo spremno za potpis sa Iranom“

Nedjelja, 14.06.2026 | 20:05

Američki predsjednik Donald Tramp potvrdio je u telefonskom razgovoru za medij Axios da je istorijski sporazum između Sjedinjenih Američkih Država i Irana, koji bi trebalo da okonča sukob, i dalje na snazi i da je planiran za večeras (nedjelja), uprkos izraelskom vazdušnom udaru na Bejrut i iranskim prijetnjama odmazdom.

Murinjo blindira odbranu - Nakon Konatea i Damfrisa stiže Kukurelja

Nedjelja, 14.06.2026 | 19:45

Real Madrid je krenuo po lijevog beka i posao doveo praktično do kraja, Mark Kukurelja trebalo bi da napusti Čelsi i preseli se na Santijago Bernabeu u transferu vrijednom 60 miliona eura.

Dubljević ostavio neizbrisiv trag: Valensija povlači dres sa brojem 14

Nedjelja, 14.06.2026 | 19:32

Nakon što je juče objavio kraj bogate igračke karijere, jedan od najboljih crnogorskih košarkaša svih vremena Bojan Dubljević dobio je emotivnu posvetu od svog nekadašnjeg kluba, Valensija Basket, u kojem je proveo čak 11 sezona i postao jedna od najvećih klupskih legendi.

Na sjutrašnjoj sjednici Skupštine na poslanička odgovaraju Radulović, Ćulafić i Šahmanović

Nedjelja, 14.06.2026 | 19:17

Članovi Vlade će i sjutra, 15. juna, odgovarati na pitanja poslanika.

MVP: Navodi o hibridnom ratu protiv Srbije neosnovani i neprimjereni

Nedjelja, 14.06.2026 | 18:00

Ministarstvo vanjskih poslova (MVP) odbacilo je kao neosnovane i neprimjerene navode predsjednika Srbije Aleksandra Vučića, kojima se Crna Gora optužuje za vođenje hibridnog rata protiv Srbije i navodno ugrožavanje njenih interesa.

Prvi put u pola vijeka: Više AMERIKANACA napustilo zemlju nego što se doselilo

Nedjelja, 14.06.2026 | 18:53

Rekordan broj Amerikanaca napustio je Sjedinjene Američke Države tokom prošle godine, pokazuju podaci Instituta Brukings.