Ponedjeljak, 25.09.2023 | 08:21
IZVOR: N1

DEVETA PLANETA gotovo sigurno postoji i vjerovatno je slična Zemlji

Astronomi su uvjereni da se još jedna planeta, vjerovatno slična našoj, krije veoma daleko od nas, na ivici Sunčevog sistema.

Foto: Ilustracija, Pixabay

Nakon što su astronomi 2006. godine oduzeli Plutonu status planete i pretvorili ga u patuljastu planetu, naš Sunčev sistem zvanično ima samo osam planeta. Astronomi su uvjereni da gotovo sigurno postoji deveta, „prava“ planeta „tamo napolju“, koju nazivaju „Planetom devet“ ili „Planeta X“.

Razlog zašto tako misle leži u činjenici da Sunčev sistem kakav poznajemo zapravo nema smisla bez nje, piše astronomski portal Inverse.com.

Kada su posmatrali Kajperov pojas, oblast u kojoj se nalaze uglavnom asteroidi i patuljaste planete, izvan orbite najudaljenije planete Neptuna, otkrili su da na kretanje objekata u njemu nešto utiče.

Na sve objekte u univerzumu, zvijezde, galaksije, planete, a na kraju i na nas, utiče jedna od osnovnih sila u prirodi, gravitacija. Kroz ovu silu, koja se javlja u prisustvu mase, svi smo na neki način povezani jedni sa drugima, jer kroz nju osjećamo uticaj svih drugih objekata u okruženju, čak i veoma udaljenih. Zbog uticaja gravitacije, mi stojimo čvrsto na zemlji, planete kruže oko svojih matičnih zvijezda, a galaksije oko njihovih centara.

Kada su astronomi koristili kompjuter za modeliranje gravitacionih sila potrebnih da se objekti u Kajperovom pojasu pomjeraju kao što je primećeno, otkrili su da bi za to bila potrebna planeta najmanje deset puta veća od Zemlje.

Naučnici Patrik Sofija Likavka sa Univerziteta Kindai i Takaši Ito iz Nacionalne astronomske opservatorije Japana tako su utvrdili da je najbolje objašnjenje za kretanje objekata u Kajperovom pojasu koje su primijetili bila neviđena, još neotkrivena planeta veća od Zemlje koja kruži oko Sunca, na udaljenosti od 250 do 500 puta većoj od udaljenosti Zemlje od Sunca. Objavili su svoj rad u The Astrophisical Journal.

Drugi astronomi su došli do sličnih otkrića.

Problem je u tome što je ova planeta, ako postoji, toliko mala i toliko udaljena od Sunca da su šanse da je zaista vidimo izuzetno male. Svjetlost sa Sunca, koja bi se reflektovala od nje, bila bi toliko slaba da bi je bilo teško vidjeti čak i sa najboljim teleskopima koje imamo. Osim toga, takođe je neophodno pronaći najpogodnije vrijeme za posmatranje – vedru noć bez Mjeseca – i pravu lokaciju.

Možda se pitate kako je to moguće, ako možemo da posmatramo planete oko zvijezda koje su hiljadama puta udaljenije od nas.

Kada posmatraju ove zvijezde i planete, astronomi ne koriste iste teleskope kao kada istražuju region blizu Zemlje ili naš solarni sistem.

Ali astronomi neće tek tako odustati. Već u narednoj deceniji biće izgrađeni novi, bolji teleskopi, koji će omogućiti bolje ispitivanje neba, piše časopis Science Alert. I tako će astronomi dobiti još više mogućnosti da dokažu (ili opovrgnu) postojanje „Planete X“.

Milatović: Zabrinjavajući broj napada na zaposlene u medijima signal da država mora obezbjediti bezbjedan ambijent za njihov rad

Ponedjeljak, 29.04.2024 | 13:45

Predsjednik države Jakov Milatović poručio je da donosioci odluka u Crnoj Gori moraju stvoriti bezbjedan ambijent, u kom će zaposleni u medijima bez pritiska obavljati svoj posao i pravovremeno informisati građane.

Sudbina je UVIJEK na strani ljudi koji u datumu rođenja imaju ove brojeve: Čeka ih blagostanje i sreća

Ponedjeljak, 29.04.2024 | 13:35

Brojevi mogu dosta toga da otkriju o našem životu

"Podržani = osnaženi" - Za projekte organizacija civilnog društva, tokom 2023. izdvojili više od 375.000 eura

Ponedjeljak, 29.04.2024 | 13:26

„Podržani = osnaženi” je trogodišnji program podrške razvoju civilnog društva koji realizuje Fond za aktivno građanstvo (fAKT) u saradnji sa Zakladom za razvoj zajednice „Slagalica“ iz Hrvatske, a uz podršku Evropske unije i kofinansiranje Ministarstva javne uprave. Tokom prošle godine u Crnoj Gori podržano je 36 projekata organizacija civilnog društva i neformalnih grupa građana, u ukupnom iznosu od čak 375.720 eura.

EPCG - Radno vrijeme informativno-naplatnih punktova tokom praznika

Ponedjeljak, 29.04.2024 | 13:20

Tokom predstojećih praznika informativno naplatni punktovi EPCG neće raditi od 1 – 6. maja.

Zašto je usamljenost kod žena uglavnom povezana sa nekontrolisanom željom za hranom?

Ponedjeljak, 29.04.2024 | 13:17

Nedavna istraživanja sugerišu da usamljenost može biti ključan faktor povezan sa lošim navikama u ishrani i sa gojaznošću, sa posebnim fokusom na žene.

Martinović: U Crnoj Gori registrovano 499 hotela, dobrom ljetnjom sezonom na sjeveru da pokrijemo gubitke tokom zimske

Ponedjeljak, 29.04.2024 | 13:04

U toku je nastavak treće posebne sjednice Prvog redovnog (proljećnjeg) zasijedanja u 2024. godini. Na pitanja poslanika odgovara ministar turizma, održivog razvoja i razvoja sjevera Vladimir Martinović.

Veljko Ražnatović ipak NEĆE dobiti nacionalnu penziju, evo i zbog čega

Ponedjeljak, 29.04.2024 | 12:58

Tako blizu, a tako daleko, reklo bi se...

Samsung ima NOVI PUNJAČ - Košta 69,90 EURA, a evo zbog čega je poseban

Ponedjeljak, 29.04.2024 | 12:57

Samsungov novi punjač može puniti dva telefona istovremeno, a na evropskom tržištu koštaće 69,90 eura.

Da li će društvene mreže uskoro biti strogo kontrolisane?

Ponedjeljak, 29.04.2024 | 12:50

Odri Azule, generalna direktorka UNESKA, pozvala je na globalni dijalog kako bi se našao način da se reguliše postupanje kompanija, vlasnika društvenih mreža i ograničila njihova uloga u širenju dezinformacija.

MKM: Objavljen Javni poziv za uključivanje u program obilježavanja 18. maja, Međunarodnog dana muzeja

Ponedjeljak, 29.04.2024 | 12:43

Ministarstvo kulture i medija poziva sve nacionalne i lokalne ustanove iz oblasti kulture i kulturne baštine da se 18. maja 2023. kroz organizovanje aktivnosti i programskih sadržaja uključe u obilježavanje Međunarodnog dana muzeja.