Petak, 23.02.2024 | 12:42
IZVOR: rts.rs

Oprezno sa unosom - Prevelika količina proteina može oštetiti arterije

Proteinski šejkovi eliksir su za brojne bodibildere i rekreativce koji u teretanama žele da ojačaju ili 'istoniraju' mišiće i oblikuju figuru, pa im trebaju proteini za oporavak mišića i tkiva.




Foto: Ilustracija, Pixabay

Dobijanje više od 22 odsto prehrambenih kalorija iz proteina, obično iz jaja, mesa i mlijeka, može negativno uticati na pretjerano otvrdnuće arterija, stanje koje u na kraju  može rezultirati moždanim udarom, zatajenjem srca i srčanim udarom.

To su pokazuli rezultati testova obavljeni na laboratorijskim miševima i ljudima koje je sproveo Medicinski fakultet u Pittsburghu, a objavljeni su u časopisu Nature Metabolism.

Naša studija ukazuje na to da povećanje unosa proteina u organizam u nastojanju da se poboljša metaboličko zdravlje nije lijek za sve.

“Pretjerate li, mogli biste oštetiti svoje arterije”, upozorio je profesor kardiologije i koautor studije, dr. Babak Razani.

Rezultati istraživanja tima stručnjaka iz Pittsburgha pokazali su da leucin, esencijalna aminokiselina u proteinu koja izgrađuje mišiće i aktivira protein poznat kao mTOR koji pokreće sintezu mišićnih proteina, “neproporcionalno utiče na pokretanje patoloških puteva povezanih s razvojem ateroskleroze i otvrdnućem stijenki arterija”.

Razani i kolege su istaknuli kako je njihovo istraživanje iznjedrilo i dodatne nedoumice, poput pitanja o tome što se događa kada osoba konzumira više od 15 odsto dnevnih kalorija iz proteina prema preporuci USDA (Ministarstva poljoprivrede Sjedinjenih Država).

Stručnjaci upozoravaju da treba paziti i otkriti kolika je optimalna količina kada je posrijedi unos proteina koji utiče na povećanje mišića, no istovremeno ne oštećuje arterije.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

OSTALE VIJESTI

Visoke temperature u velikoj mjeri opterećuju srce - simptomi koje ne treba ignorisati

Srijeda, 10.06.2026 | 20:57

Sunčano i toplo vrijeme za mnoge znači duži boravak na otvorenom i ljetnje aktivnosti, ali za srce takvi uslovi predstavljaju dodatni napor.  

Nisu sve vrste voća jednako dobre za vaše zdravlje: Ovih pet treba jesti svakodnevno

Srijeda, 10.06.2026 | 20:45

Naučnici tvrde da sve namirnice nemaju istu vrijednost, zbog čega mnogi ljudi kroz prehranu ne unose dovoljno važnih nutrijenata, poznatih kao flavanoli.

Nedostatak sna može povećati rizik od ovih bolesti i negativno uticati na organizam

Utorak, 09.06.2026 | 18:45

Kvalitetan san smatra se jednim od ključnih faktora za zdravlje i vitalnost organizma. Iako ga mnogi zanemaruju zbog užurbanog načina života, redovan i kvalitetan odmor tokom noći neophodan je za pravilno funkcionisanje cijelog organizma.

Banane svi jednu na sličan način, ali mala promjena može da promijeni uticaj na crijeva

Utorak, 09.06.2026 | 11:56

Bananu dodajemo u smutije, jedemo za doručak ili posežemo za njom kada nam je potreban brz izvor energije tokom dana. Ipak, nutricionisti sve češće skreću pažnju na jednostavan trik koji ovu voćku može da učini još korisnijom za organizam.

Ljekari objašnjavaju zašto nije dobro spavati u jednom položaju

Subota, 06.06.2026 | 21:51

Mnogi se bude sa trncima u rukama, ukočenim ramenima i sličnim tegobama, misleći da su samo nezgodno spavali. Međutim, ljekari upozoravaju da bi problem mogao biti povezan sa položajem u kojem provodimo noć.

Božović, Gorčević, Vujović i Radulović danas odgovaraju na pitanja poslanika

Petak, 12.06.2026 | 09:01

Na današnjoj sjednici Skupštine na pitanja poslanika odgovaraće ministar pravde Bojan Božović, ministarka evropskih poslova Maida Gorčević, ministarka kulture i medija Tamara Vujović i ministar pomorstva Filip Radulović.

Tramp: Danas smo okončali rat s Iranom, vojnici idu kući

Petak, 12.06.2026 | 08:22

Američki predsjednik Donald Tramp izjavio je da su Sjedinjene Američke Države "danas okončale rat s Iranom" te da je postignut istorijski dogovor prema kojem Teheran zvanično pristaje da nikada neće posjedovati nuklearno oružje.

Objavljena lista najsrećnijih svjetskih gradova za 2026: Na spisku nekoliko mjesta iz komšiluka

Petak, 12.06.2026 | 09:26

Rezultati šestog izdanja indeksa Happy City Index zvanično su predstavljeni u Londonu, u britanskom Parlamentu, čime je zaokruženo najveće svjetsko istraživanje urbanog razvoja zasnovano na doprinosu lokalnih zajednica.

Cetinjani osumnjičena za napad na Podgoričanina na magistralnom putu

Petak, 12.06.2026 | 08:32

Dvije osobe sa Cetinja privedene su zbog nasilničkog ponašanja prema jednom Podgoričaninu na putu Cetinje-Podgorica, saopšteno je iz Osnovnog državnog tužilaštva na Cetinju.

Rekordni depoziti u bankama: Građani i firme u Crnoj Gori na računima čuvaju 6,08 milijardi eura

Petak, 12.06.2026 | 08:57

Na kraju 2025. godine ukupni depoziti kreditnih institucija iznosili su 6,083 milijardi eura, što predstavlja povećanje od 235,9 miliona eura ili 4,03 odsto na godišnjem nivou, ističe se u Izvještaju o radu Fonda za zaštitu depozita za 2025. godinu.

Dragaš: EPCG ulazi u najintenzivniji investicioni ciklus u istoriji

Petak, 12.06.2026 | 17:54

Elektroprivreda Crne Gore (EPCG) danas ulazi u najintenzivniji investicioni ciklus u istoriji, a strateški pravac kompanije jasno je usmjeren ka razvoju obnovljivih izvora energije, modernizaciji postojećih kapaciteta i stvaranju temelja za sigurnu energetsku budućnost države, saopštio je izvršni direktor EPCG Zdravko Dragaš na otvaranju petog EPCG NET-a u Budvi.

Države regiona da ubrazaju razvoj domaćih OIE kako bi smanjile zavisnost i obezbijedile dugoročnu energetsku sigurnost

Petak, 12.06.2026 | 22:00

Države regiona, koje i dalje značajno zavise od uvoza električne energije i fosilnih goriva, moraju u narednoj deceniji ubrzati razvoj domaćih izvora iz sunca, vjetra i skladištenja energije kako bi smanjile zavisnost i obezbijedile dugoročnu energetsku sigurnost.

U pucnjavi u Teksasu 11 osoba ranjeno, najmanje jedan mrtav

Petak, 12.06.2026 | 20:52

U gradu Midlendu na zapadu Teksasa u pucnjavi je pogođeno 11 ljudi, a najmanje jedna osoba je ubijena, saopštio je gradonačelnik tog grada.  

Dembele priželjkuje Zidana na klupi Francuske: Rođeni je pobjednik

Petak, 12.06.2026 | 20:41

Napadač Pari Sen Žermena i reprezentacije Francuske Usman Dembele smatra da bi Zinedin Zidan jednog dana trebalo da preuzme nacionalni tim Trikolora.

Zemljotres pogodio Srbiju

Petak, 12.06.2026 | 20:32

Zemljotres magnitude 3 stepena po Rihterovoj skali zabilježen je danas u 18.23 časova na području Srbije. Prema podacima Evropsko-mediteranskog seizmološkog centra (EMSC), epicentar je bio 22 kilometra od Kragujevca.

Zabjelo dobilo oko 60 novih parking mjesta

Petak, 12.06.2026 | 19:52

Stanovnici Zabjela od danas imaju na raspolaganju oko 60 novih parking mjesta nakon završetka radova u Ulici Filipa Lainovića.

Putin: Jedinstvo i patriotizam su temelj snage Rusije

Petak, 12.06.2026 | 21:31

Ruski predsjednik Vladimir Putin izjavio je povodom Dana Rusije da su jedinstvo, patriotizam i poštovanje istorijskog nasleđa ključne vrijednosti koje povezuju ruski narod i predstavljaju temelj snage države.

Tramp negirao da su otkriveni detalji sporazuma: Iran ih je dao lažnim vijestima, izjava im je slaba i jadna

Petak, 12.06.2026 | 21:21

Predsjednik Sjedinjenih Američkih Država Donald Tramp se oglasio na Truth Socialu, gdje je negirao da su tačni izvještaji o sporazumu između Irana i SAD-a.

MASK postao PRVI BILIONER na svijetu

Petak, 12.06.2026 | 21:11

Ilon Mask postao je prvi svijetski bilioner, a njegova imovina prema procjenama nakon izlaska kompanije SpaceX na berzu premašuje 1.100 milijardi dolara.

Šakirin nastup na otvaranju Mundijala privukao 1,2 milijarde gledalaca

Petak, 12.06.2026 | 20:58

Nakon što je ceremoniju otvaranja Svjetskog fudbalskog prvenstva u Meksiku obilježio nastup Šakire i Burna Boya, objavljeno je kako je prenos njihovog performansa pratilo 1,2 milijarde ljudi.