Četvrtak, 29.02.2024 | 19:04
IZVOR: n1.hrvatska.hr

VOLITE pice, hamburgere...? Nova studija OTKRILA da li je ova hrana OPASNA po zdravlje

Ultra prerađena hrana (UPH) izravno je povezana s 32 štetna uticaja na zdravlje, uključujući veći rizik od bolesti srca, raka, dijabetesa tipa 2 i rane smrti, pokazala je najveća svjetska recenzija.




Foto: Ilustracija/Pixabay.com 

Nalazi objavljeni u BMJ-u sugerišu  da ishrana  s visokim udjelom UPF-a može biti štetna za mnoge elemente zdravlja. Rezultati recenzije u kojoj je učestvovalo gotovo 10 miliona judi naglasili su potrebu za mjerama usmjerenim na smanjenje izloženosti UPF-u, rekli su istraživači.

U ovome su učestvovali  stručnjaci iz niza vodećih institucija, uključujući Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health u SAD-u, Univerzitet u Sidneju i univerzitet Sorbonne u Francuskoj.

“Pronađena je povezanost između izloženosti ultra prerađenoj hrani i 32 zdravstvena parametra koji obuhvatuju smrtnost, rak i mentalne, respiratorne, kardiovaskularne, gastrointestinalne i metaboličke zdravstvene ishode”, naveli su oni.

Dodali su da je “veća izloženost ultraprerađenoj hrani bila povezana s većim rizikom od nepovoljnih zdravstvenih ishoda, posebno kardiometaboličkih, uobičajenih mentalnih poremećaja i ishoda smrtnosti”. Ističi da ovo naglašava potrebu za mjerama bi se smanjila izloženost ultra prerađenoj hrani, prenosi Guardian.

Nepovoljni zdravstveni ishodi

Rezultati pokazuju da je veća izloženost UPF-u dosljedno povezana s povećanim rizikom od 32 nepovoljna zdravstvena ishoda, izvijestio je BMJ.

Dokazi pokazuju da je veći unos UPF-a povezan s oko 50% povećanim rizikom od smrti povezane s kardiovaskularnim bolestima, 48 do 53% većim rizikom od anksioznosti i uobičajenih mentalnih poremećaja te 12% većim rizikom od dijabetesa tipa 2.

Takođe je bilo dokaza o povezanosti između UPF-a i astme, gastrointestinalnog zdravlja, nekih vrsta raka i kardiometaboličkih čionioca rizika, kao što su visok nivo  masnoće u krvi i niske razine dobrog holesterola. Ipak, istraživači su upozorili da su dokazi o ovim povezanostima i dalje ograničeni.

Dr. Chris van Tulleken, izvanredni profesor na  Univerzitetu  koledžu u Londonu i jedan od vodećih svjetskih stručnjaka za UPF, rekao je da su nalazi “potpuno u skladu” sa sada “ogromnim brojem nezavisnih studija koje jasno povezuju ishranu s visokim udjelom UPF-a sa štetnim zdravstvenim ishodima.

Upozorio je i da ovakva  ishrana može biti štetna jer često ima visok udio zasićenih masti, soli i slobodnog šećera. Uz to, važan je i način na koji se obrađuju ovakve namirnice jer se plasiraju na tržište na načine koji podstiču prekomjernu potrošnju.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

OSTALE VIJESTI

Visoke temperature u velikoj mjeri opterećuju srce - simptomi koje ne treba ignorisati

Srijeda, 10.06.2026 | 20:57

Sunčano i toplo vrijeme za mnoge znači duži boravak na otvorenom i ljetnje aktivnosti, ali za srce takvi uslovi predstavljaju dodatni napor.  

Nisu sve vrste voća jednako dobre za vaše zdravlje: Ovih pet treba jesti svakodnevno

Srijeda, 10.06.2026 | 20:45

Naučnici tvrde da sve namirnice nemaju istu vrijednost, zbog čega mnogi ljudi kroz prehranu ne unose dovoljno važnih nutrijenata, poznatih kao flavanoli.

Nedostatak sna može povećati rizik od ovih bolesti i negativno uticati na organizam

Utorak, 09.06.2026 | 18:45

Kvalitetan san smatra se jednim od ključnih faktora za zdravlje i vitalnost organizma. Iako ga mnogi zanemaruju zbog užurbanog načina života, redovan i kvalitetan odmor tokom noći neophodan je za pravilno funkcionisanje cijelog organizma.

Banane svi jednu na sličan način, ali mala promjena može da promijeni uticaj na crijeva

Utorak, 09.06.2026 | 11:56

Bananu dodajemo u smutije, jedemo za doručak ili posežemo za njom kada nam je potreban brz izvor energije tokom dana. Ipak, nutricionisti sve češće skreću pažnju na jednostavan trik koji ovu voćku može da učini još korisnijom za organizam.

Ljekari objašnjavaju zašto nije dobro spavati u jednom položaju

Subota, 06.06.2026 | 21:51

Mnogi se bude sa trncima u rukama, ukočenim ramenima i sličnim tegobama, misleći da su samo nezgodno spavali. Međutim, ljekari upozoravaju da bi problem mogao biti povezan sa položajem u kojem provodimo noć.

Sjutra Dan žalosti u Nikšiću

Nedjelja, 14.06.2026 | 21:48

Predsjednik Opštine Nikšić Marko Kovačević proglasio je ponedjeljak, 15. jun, Danom žalosti, zbog tragične smrti dvojice mladih sugrađana — Milana Turčinovića i Janka Mrvaljevića.  

Ples Njemačke protiv Kurasaa za ogromnih 7:1!

Nedjelja, 14.06.2026 | 21:12

Četvorostruki prvak svijeta savladao je Kurasao 7:1 u prvom kolu grupe E i već na startu turnira pokazao da bi ova selekcija mogla da bude mnogo ozbiljnija nego što se govorilo u najavama. Nije to bio samo ubjedljiv rezultat, već utakmica u kojoj je razlika u kvalitetu, ritmu i širini kadra postajala sve očiglednija kako su minuti prolazili.

ANB: Zaštita podataka nije nadzor, već naša odgovornost i obaveza

Nedjelja, 14.06.2026 | 21:13

Navodi da se softverska rješenja za upravljanje službenim mobilnim uređajima koriste za tajni nadzor ili prisluškivanje zaposlenih nijesu tačni, saopštili su iz Agencije za nacionalnu bezbjednost (ANB).  

MSP Srbije odgovorilo Crnoj Gori: Optužbe potvrđuju hibridno djelovanje prema Beogradu

Nedjelja, 14.06.2026 | 21:42

Ministarstvo spoljnih poslova Republike Srbije saopštilo je danas da je primilo k znanju saopštenje Ministarstva vanjskih poslova Crne Gore, navodeći da ono, nažalost, predstavlja potvrdu hibridne prirode djelovanja pojedinih krugova u Crnoj Gori prema političkom životu Srbije.

Rovčanin: Samit u Tivtu potvrda evropskog puta Crne Gore i njene međunarodne reputacije

Nedjelja, 14.06.2026 | 21:25

Poslanik Demokratske Crne Gore Nikola Rovčanin ocijenio je za RTV Podgorica da Samit Evropske unije i Zapadnog Balkana u Tivtu predstavlja snažnu potvrdu evropskog puta Crne Gore i priznanje za dosadašnje rezultate ostvarene u procesu evropskih integracija.

Decibeli probili uši: Škoti priredili navijački spektakl, 40.000 duša pjevalo himnu!

Nedjelja, 14.06.2026 | 20:46

Povratak Škotske na Svjetsko prvenstvo nakon 28 godina izazvao je veliko oduševljenje među navijačima, koji su u ogromnom broju doputovali u Sjedinjene Američke Države kako bi podržali svoju reprezentaciju.

Osmanagić: Investitori diktiraju cijene stanova, kvadrat u pojedinim djelovima Podgorice i do 3.500 eura

Nedjelja, 14.06.2026 | 21:35

Kvadrat stana u novogradnji u Crnoj Gori u prvom kvartalu ove godine koštao je u prosjeku 2.445 eura. Ipak, na pojedinim lokacijama u Podgorici cijene su znatno više i dostižu čak 3.500 eura po metru kvadratnom, prenosi RTV Podgorica.

Šarec: Velika je stvar što vas niko ne koči na putu ka EU

Nedjelja, 14.06.2026 | 20:33

Rezolucija Evropskog parlamenta o Crnoj Gori koja će biti predstavljena početkom naredne sedmice najpozitivnija je do sada i kako očekuje izvjestilac Evropskog parlamenta za Crnu Goru Marjan Šarec, biće prihvaćena. Velika je stvar, kaže Šarec za TVCG, što nas na putu ka Evropskoj uniji niko ne koči, kao što je to bilo ranije. Ne koče nas ni relacije s Hrvatskom, jer bilateralni odnosi, smatra izvjestilac, ne mogu da budu kamen spoticanja jednoj članici na putu ka Uniji.

Janjušević: Kaznena politika u saobraćaju mora biti rigoroznija

Nedjelja, 14.06.2026 | 20:18

Načelnik policijskog Odsjeka za bezbjednost drumskog saobraćaja Ilija Janjušević saopštio je da je ove godine zabilježen veći broj stradalih u saobraćajnim nezgodama nego prethodne godine, iako je broj nezgoda sa lakše i teže povrijeđenim licima na približno istom nivou.

Tramp oštro kritikovao Netanjahua nakon napada na Bejrut: Sve je bilo spremno za potpis sa Iranom“

Nedjelja, 14.06.2026 | 20:05

Američki predsjednik Donald Tramp potvrdio je u telefonskom razgovoru za medij Axios da je istorijski sporazum između Sjedinjenih Američkih Država i Irana, koji bi trebalo da okonča sukob, i dalje na snazi i da je planiran za večeras (nedjelja), uprkos izraelskom vazdušnom udaru na Bejrut i iranskim prijetnjama odmazdom.