Nedjelja, 26.05.2024 | 11:52
IZVOR: n1.hrvatska.hr

Redovno ISPIJANJE KAFE može SMANJITI RIZIK od ove TEŠKE BOLESTI

Nova studija otkriva da redovna konzumacija kafe, značajno smanjuje rizik od razvoja Parkinsonove bolesti zbog neuroprotektivnog djelovanja kofeina.




Foto: Ilustracija/Pixabay.com 

Najnovije istraživanje ističe još jednu zdravstvenu korist kafe, ukazujući na vezu između njene konzumacije i smanjenog rizika od razvoja Parkinsonove bolesti.

Analizirajući podatke 184.024 osobe tokom u prosjeku 13 godina, međunarodni tim naučnika otkrio je da su oni koji su pili kafu imali manju učestalost Parkinsonove bolesti u u poređenju s onima koji ne piju kafu, prenosi Zimo.

Daljnja analiza uzoraka krvi stotina pacijenata s Parkinsonovom bolešću otkrila je obrnuti odnos između rizika od Parkinsonove bolesti i nivo metabolita kofeina poput paraksantina i teofilina.

Ova je studija pokazala obrnutu povezanost konzumacije kafe s kofeinom i rizika od Parkinsonove bolesti u jednoj od najvećih longitudinalnih kohorti u svijetu, s više od 20 godina praćenja, poručuju autori tog istraživanja, koje je objavljeno u časopisu Neurology.

Značajni rezultati

Foto: Ilustracija/Pixabay.com 

Dok su prethodne studije zabilježile vezu između kafe i Parkinsonove bolesti, novo se istraživanje jedinstveno usredsredilo na biomarkere unosa kofeina puno prije nego što se bolest manifestuje.

Utvrđeno je da 25 posto najvećih kavopija ima 40 posto manju vjerovatnost da će razviti Parkinsonovu bolest, od onih koji ne piju kafu. Smanjenje rizika variralo je od 5 do 63 posto u različitim zemljama.

Studija je zadržala tu povezanost čak i kada su uzeli u obzir druge činioce, poput pušenja i konzumacije alkohola, iako nije dokazala uzročno-posljedičnu vezu.  

Ti neuroprotektivni učinci u skladu su s našim nalazima, koji su otkrili obrnutu povezanost između kofeina, paraksantina i teofilina i učestalosti Parkinsonove bolesti, pojasnili su autori studije.

Uticaj kofeina na protok dopamina u mozgu mogao bi objasniti te zaštitne učinke. Parkinsonova bolest obilježena je smanjenom nivoa dopamina, zbog gubitka nervnih ćelija u području mozga.

Kofein isto tako ima i neočekivan učinak na sposobnost učenja u mozgu.

Osnova za strategije prevencije

Foto: Ilustracija/Piabay.com

Dok istraživači nastavljaju istraživati okidače i činioci rizika za Parkinsonovu bolest, razumijevanje uloge kofeina moglo bi poslužiti kao osnova za strategije prevencije.

U SAD-u gotovo milijun ljudi pati od Parkinsonove bolesti, koja uzrokuje drhtanje, poteškoće s kretanjem, probleme s ravnotežom i ukočenost udova.

Kafa je psihoaktivni napitak koji se najčešće konzumira na svijetu. Razotkrivanje biološkog djelovanja kofeina na Parkinsonovu bolest ne samo da ima važne implikacije za javno zdravlje, već takođe poboljšava naše razumijevanje etiologije Parkinsonove bolesti i podstiče potencijalne strategije prevencije, naglašavaju na kraju autori nove studije.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

OSTALE VIJESTI

Naučnici otkrili mogući uzrok sindroma hroničnog umora

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 10:17

Australijski naučnici prvi put su pronašli dokaze da bi sindrom hroničnog umora mogao da bude povezan sa poremećajem glimfatičkog sistema - prirodnog mehanizma kojim mozak uklanja otpadne materije.

Pijete ledenu kafu da se rashladite? Evo šta ona zapravo radi vašem organizmu

Srijeda, 05.08.2026 | 12:23

Ledena kafa omiljeno je ljetno osvježenje, ali mnogi se pitaju da li zbog kofeina može izazvati dehidraciju.

Nutricionisti ljeti posebno preporučuju borovnice, evo i zašto

Ponedjeljak, 03.08.2026 | 15:23

Borovnice su među najpopularnijim ljetnim plodovima, a osim osvježavajućeg okusa, poznate su i po bogatom nutritivnom sastavu.

Gladni ste između obroka? Ove grickalice imaju veoma malo kalorija

Nedjelja, 26.07.2026 | 11:04

Ako često imate potrebu da nešto grickate između obroka, ne morate odmah posegnuti za čipsom i slatkišima. Postoje zdrave i ukusne grickalice koje imaju veoma malo kalorija, dugo drže sitost i mogu biti odličan izbor čak i kada pazite na ishranu.

Nova tehnologija - Naučnici napravili kontaktna sočiva koja SAMA popravljaju ogrebotine

Ponedjeljak, 13.07.2026 | 16:00

Nova tehnologija mogla bi da produži vijek trajanja mekih kontaktnih sočiva i smanji rizik po zdravlje očiju. Istraživači sa Univerziteta Dankuk u Južnoj Koreji razvili su specijalni hidrogelni materijal koji može da obnovi površinska oštećenja nakon samo sat vremena izlaganja običnoj ultraljubičastoj (UV) svjetlosti.

Utorak sunčan i veoma topao: Temperatura do 39 stepeni

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 16:00

U utorak nas očekuje pretežno sunčano i veoma toplo vrijeme  uz slab lokalni razvoj oblačnosti u planinskim predjelima, saopšteno je iz Zavoda za hidrometeorologiju i seizmologiju.

Suzana Lazović čestitala kadetkinjama: Medalja je dokaz da ste pomjerili granice

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:53

Selektorka ženska seniorske reprezentacije Crne Gore Suzana Lazović čestitala ja našim kadetkinjama osvajanje srebrne medalje na šampinatu svijeta u Rumuniji.

Suzana Lazović čestitala kadetkinjama: Medalja je dokaz da ste pomjerili granice

Nedjelja, 31.12.1899 | 15:53

Selektorka ženska seniorske reprezentacije Crne Gore Suzana Lazović čestitala ja našim kadetkinjama osvajanje srebrne medalje na šampinatu svijeta u Rumuniji

Bezos pred vratima Enfilda, milijarderski konzorcijum kupuje trećinu Liverpula

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:46

Osnivač Amazona i jedan od najbogatijih ljudi na svijetu Džef Bezos nalazi se pred ulaskom u vlasničku strukturu Liverpula, pošto konzorcijum koji uključuje američkog milijardera priprema kupovinu velikog manjinskog udjela u engleskom velikanu.

Najbolja jesen u životu: Počinje pet godina sreće za tri znaka

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:42

Dok drugi jedva sklapaju kraj s krajem, ova tri znaka od 20. avgusta okreću ozbiljan list. Za njih počinje pet godina sreće i stiže novac koji će se samo gomilati.

Pojačane kontrole na auto-putu i magistralama: MUP objavio raspored za danas i sjutra

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:31

U okviru nacionalne kampanje „Živi, ne žuri“, Ministarstvo unutrašnjih poslova – Uprava policije tokom 10. i 11. avgusta sprovodiće pojačane aktivnosti na putevima širom Crne Gore, sa ciljem podizanja nivoa bezbjednosti saobraćaja.

Policija rasvijetlila paljenje „Audija“ u Gusinju: Osumnjičen 30-godišnjak

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:25

Policija je identifikovala i pronašla A. G. (30) iz Gusinja, osumnjičenog da je podmetnuo požar na putničkom vozilu „Audi“, pri čemu je pričinjena veća materijalna šteta. Protiv njega je, po nalogu tužioca, podnijeta krivična prijava zbog sumnje da je počinio krivično djelo uništenje i oštećenje tuđe stvar.

Opljačkan dom Kim Kardašijan: Provalnik ukrao automobil, pa se vozio po kraju

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:20

Prethodnog vikenda je u Hiden Hilsu provalnik upao u vilu Kim Kardašijan, vrednu 60 miliona dolara i tom prilikom ukrao vrijedne stvari.

Naknadni konkurs za upis učenika u prvi razred srednjih škola od 17. do 20. avgusta

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:13

Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija objavilo je danas Naknadni konkurs za upis učenika u I razred srednjih škola u Crnoj Gori za školsku 2026/2027. godinu.

U Buljarici uhapšen Cetinjanin, pronađeno više od 20 grama kokaina

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:09

Barska policija je uhapsila Ž.P. (25) iz Cetinja, kod kojeg je pronađeno više od 20 grama kokaina, saopšteno je iz Uprave policije (UP).