Ponedjeljak, 07.10.2024 | 13:46
IZVOR: rts.rs/The Journal of Nutrition

Da li nam kafa PRODUŽAVA ŽIVOT? Stručnjaci su otkrili OVE ČINJENICE

Za mnoge od nas jutra počinju ispijanjem šoljice kafe. To je poseban ritual i u djelovima svijeta nazvanim plave zone. Stanovnici ovih zona uz kafu piju vodu, čaj i vino.




Foto: Ilustracija, Pixabay

Kako su potvrdile naučne studije, kafa može i da nam doda godine. Iako je kafa često tema o kojoj se žestoko raspravlja, pokazalo se da ima mnoge zdravstvene prednosti. Većina stogodišnjaka u regionima plavih zona pije do dvije ili tri šoljice crne kafe dnevno.

Američko udruženje za srce otkrilo je da je konzumiranje kafe, i sa kofeinom i bez kofeina, povezano sa manjim rizikom od ukupne smrtnosti. Druge studije potvrđuju da ljudi koji piju kafu žive duže od onih koji je ne piju i da imaju manji rizik od rane smrti.

Kako su potvrdile naučne studije, kafa utiče na očekivani životni vijek i opšte zdravlje.

Obezbjeđuje esencijalne antioksidanse

Kafa slična vinu Cannonau sa Sardinije jeste lisnato zeleno povrće u vidu bobica koje sadrži polifenole koji su efikasni u neutralizaciji slobodnih radikala i pomažu u prevenciji nekih bolesti.

U studiji koju je objavio The Journal off Nutrition, napici kao što su kafe i vina smanjili su rizik od hroničnih degenerativnih bolesti. Za većinu Amerikanaca, kafa daje više od obične energije – to je izvor dnevne doze oksidanasa.

Kafa poboljšava raspoloženje

Postoji jaka veza između kafe i našeg raspoloženja, posebno kod ženskog dijela populacije.

U studiji koju je objavio Archives of Internal Medicine, istraživači su otkrili da žene koje piju dve do tri šoljice kafe sa kofeinom dnevno imaju 15 odsto manje šanse da postanu depresivne tokom perioda od 10 godina. Studije su pokazale da pacijenti sa depresijom umiru u prosjeku pet godina ranije od onih bez dijagnoze depresije. Oni takođe ističu gubitak i nedostatak produktivnih, zdravih godina.

Foto: Ilustracija, Pixabay

Može da smanjiti upalne procese

Iako kafa nije magični lijek protiv starenje, ona ima direktne prednosti koje mogu doprineti ukupnom zdravom životu i manjem riziku od bolesti povezanih sa starenjem prouzrokovanih upalom. Studija koju je objavio European Journal of Neurology otkrila je da je unos kofeina iz kafe povezan sa znatno manjim rizikom od Alchajmerove bolesti.

Kafa smanjuje rizik od dijabetesa tipa 2.

Stogodišnjaci u regionima plavih zona žive dugo, uglavnom bez srčanih bolesti, gojaznosti i dijabetesa. Njihova ishrana je bogata biljnom hranom bogatom hranljivim materijama koja podržava zdrav život, ali takođe svakodnevno konzumiraju kofein. U studiji koju je objavila JAMA, redovna konzumacija kafe, posebno kafe sa punim kofeinom, povezana je sa manjim rizikom od dijabetesa tipa 2.

Može smanjiti rizik od raka prostate

U studiji koju je vodila Harvardska škola javnog zdravlja, istraživači su otkrili da muškarci koji piju kafu i konzumiraju i kofeinske i beskofeinske sorte imaju manji rizik od razvoja raka prostate. Učesnici koji su najviše konzumirali na kraju su imali 20 posto manji rizik od ostalih učesnika. Rak prostate je najčešća vrsta raka kod Amerikanaca posle raka kože.

Mnogi stručnjaci preporučuju francusku presu ili metodu prelivanja, jer zahtijeva najmanju obradu i zadržava ukus kafe i antioksidanse.

Naravno, ne treba vjerovati da je kafa taj čarobni napitak koji produžava život.

Stručnjak za dugovječnost i saradnik u časopisu Nacionalna geografija Den Buetnera izdvojio je specifičnu vrstu kafe nazvanu „ikarija” ili turska kafa.

Uobičajeno ispijanje kafe povezano je sa produženim životnim vijekom, zahvaljujući priličnoj količini antioksidanasa, kao i kofeina i trigonelina, koji mogu da podrže kognitivno funkcionisanje.

„Kafa se prvo melje, pa se prokuva, a taj proces izvlači ulja i polifenole koji su dobri za srce”, ističe Den Buetner.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

OSTALE VIJESTI

Visoke temperature u velikoj mjeri opterećuju srce - simptomi koje ne treba ignorisati

Srijeda, 10.06.2026 | 20:57

Sunčano i toplo vrijeme za mnoge znači duži boravak na otvorenom i ljetnje aktivnosti, ali za srce takvi uslovi predstavljaju dodatni napor.  

Nisu sve vrste voća jednako dobre za vaše zdravlje: Ovih pet treba jesti svakodnevno

Srijeda, 10.06.2026 | 20:45

Naučnici tvrde da sve namirnice nemaju istu vrijednost, zbog čega mnogi ljudi kroz prehranu ne unose dovoljno važnih nutrijenata, poznatih kao flavanoli.

Nedostatak sna može povećati rizik od ovih bolesti i negativno uticati na organizam

Utorak, 09.06.2026 | 18:45

Kvalitetan san smatra se jednim od ključnih faktora za zdravlje i vitalnost organizma. Iako ga mnogi zanemaruju zbog užurbanog načina života, redovan i kvalitetan odmor tokom noći neophodan je za pravilno funkcionisanje cijelog organizma.

Banane svi jednu na sličan način, ali mala promjena može da promijeni uticaj na crijeva

Utorak, 09.06.2026 | 11:56

Bananu dodajemo u smutije, jedemo za doručak ili posežemo za njom kada nam je potreban brz izvor energije tokom dana. Ipak, nutricionisti sve češće skreću pažnju na jednostavan trik koji ovu voćku može da učini još korisnijom za organizam.

Ljekari objašnjavaju zašto nije dobro spavati u jednom položaju

Subota, 06.06.2026 | 21:51

Mnogi se bude sa trncima u rukama, ukočenim ramenima i sličnim tegobama, misleći da su samo nezgodno spavali. Međutim, ljekari upozoravaju da bi problem mogao biti povezan sa položajem u kojem provodimo noć.

Decibeli probili uši: Škoti priredili navijački spektakl, 40.000 duša pjevalo himnu!

Nedjelja, 14.06.2026 | 20:46

Povratak Škotske na Svjetsko prvenstvo nakon 28 godina izazvao je veliko oduševljenje među navijačima, koji su u ogromnom broju doputovali u Sjedinjene Američke Države kako bi podržali svoju reprezentaciju.

Šarec: Velika je stvar što vas niko ne koči na putu ka EU

Nedjelja, 14.06.2026 | 20:33

Rezolucija Evropskog parlamenta o Crnoj Gori koja će biti predstavljena početkom naredne sedmice najpozitivnija je do sada i kako očekuje izvjestilac Evropskog parlamenta za Crnu Goru Marjan Šarec, biće prihvaćena. Velika je stvar, kaže Šarec za TVCG, što nas na putu ka Evropskoj uniji niko ne koči, kao što je to bilo ranije. Ne koče nas ni relacije s Hrvatskom, jer bilateralni odnosi, smatra izvjestilac, ne mogu da budu kamen spoticanja jednoj članici na putu ka Uniji.

Janjušević: Kaznena politika u saobraćaju mora biti rigoroznija

Nedjelja, 14.06.2026 | 20:18

Načelnik policijskog Odsjeka za bezbjednost drumskog saobraćaja Ilija Janjušević saopštio je da je ove godine zabilježen veći broj stradalih u saobraćajnim nezgodama nego prethodne godine, iako je broj nezgoda sa lakše i teže povrijeđenim licima na približno istom nivou.

Tramp oštro kritikovao Netanjahua nakon napada na Bejrut: Sve je bilo spremno za potpis sa Iranom“

Nedjelja, 14.06.2026 | 20:05

Američki predsjednik Donald Tramp potvrdio je u telefonskom razgovoru za medij Axios da je istorijski sporazum između Sjedinjenih Američkih Država i Irana, koji bi trebalo da okonča sukob, i dalje na snazi i da je planiran za večeras (nedjelja), uprkos izraelskom vazdušnom udaru na Bejrut i iranskim prijetnjama odmazdom.

Murinjo blindira odbranu - Nakon Konatea i Damfrisa stiže Kukurelja

Nedjelja, 14.06.2026 | 19:45

Real Madrid je krenuo po lijevog beka i posao doveo praktično do kraja, Mark Kukurelja trebalo bi da napusti Čelsi i preseli se na Santijago Bernabeu u transferu vrijednom 60 miliona eura.

Dubljević ostavio neizbrisiv trag: Valensija povlači dres sa brojem 14

Nedjelja, 14.06.2026 | 19:32

Nakon što je juče objavio kraj bogate igračke karijere, jedan od najboljih crnogorskih košarkaša svih vremena Bojan Dubljević dobio je emotivnu posvetu od svog nekadašnjeg kluba, Valensija Basket, u kojem je proveo čak 11 sezona i postao jedna od najvećih klupskih legendi.

Na sjutrašnjoj sjednici Skupštine na poslanička odgovaraju Radulović, Ćulafić i Šahmanović

Nedjelja, 14.06.2026 | 19:17

Članovi Vlade će i sjutra, 15. juna, odgovarati na pitanja poslanika.

MVP: Navodi o hibridnom ratu protiv Srbije neosnovani i neprimjereni

Nedjelja, 14.06.2026 | 18:00

Ministarstvo vanjskih poslova (MVP) odbacilo je kao neosnovane i neprimjerene navode predsjednika Srbije Aleksandra Vučića, kojima se Crna Gora optužuje za vođenje hibridnog rata protiv Srbije i navodno ugrožavanje njenih interesa.

Prvi put u pola vijeka: Više AMERIKANACA napustilo zemlju nego što se doselilo

Nedjelja, 14.06.2026 | 18:53

Rekordan broj Amerikanaca napustio je Sjedinjene Američke Države tokom prošle godine, pokazuju podaci Instituta Brukings.

Prve projekcije referenduma: Švajcarci protiv ograničenja broja stanovnika

Nedjelja, 14.06.2026 | 18:37

Prema prvim projekcijama, glasači u Švajcarskoj odbacili su predlog da se broj stanovnika te zemlje ograniči na 10 miliona.