Petak, 07.03.2025 | 17:06
IZVOR: klix.ba

Šta se dešava ako JEDETE PREVIŠE SOLI?

Prekomjerna konzumacija soli u ishrani može dovesti do razvoja hroničnih bolesti i predstavlja ozbiljnu prijetnju našem zdravlju.




Foto: Ilustracija/Pixabay.com 

Naše tijelo se sastoji od proteina, masti i ugljikohidrata, a za funkcioniranje su nam potrebni vitamini, minerali, elementi u tragovima, određene aminokiseline i esencijalne materije. 

Natrijum hlorid je takođe uključen u grupu esencijalnih minerala. Kuhinjsku sol mnogi ljudi prekomjerno koriste. Najviše soli konzumiraju u hljebu i krušnim proizvodima, zatim slijede mesne prerađevine, kiselo povrće, sirevi, a posebno polugotovi i gotovi proizvodi.

Na osnovu brojnih studija, Svjetska zdravstvena organizacija (STO) i Organizacija za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih naroda (FAO) preporučuju odraslima da ne unose više od 5 g soli dnevno, što je jedna čajna kašičica.

Za osnovne tjelesne funkcije, odnosno takozvane fiziološke potrebe, adolescentima i odraslima je potrebno samo 1,4 g soli dnevno, dok je djeci potrebno još manje zbog njihove manje tjelesne težine između 1. i 4. godine, to je 0,8 g soli.

So se izlučuje iz organizma urinom i fecesom te znojenjem kroz kožu. Osobe sa većim fizičkim naporima – sportisti i teški fizički radnici – imaju veću potrebu za soli, a potreba se povećava i kod određenih zdravstvenih stanja – povraćanja, dijareje i povišene tjelesne temperature, gdje može doći do obilnog znojenja, a samim tim i do izlučivanja soli.

Foto: Ilustracija/Pixabay.com 

Stalno ste žedni

Ako konzumiramo hranu koja je već bogata soli, a dodatno solimo svoju hranu i hranu u restoranima, možemo primijetiti da smo stalno žedni. Žeđ je rezultat dehidracije, jer sol u tijelu vezuje vodu, koja posljedično nedostaje našim stanicama.

Učestalo mokrenje

Iz istog razloga kao u prethodnoj tački, prekomjerna konzumacija slanih proizvoda i same soli često dovodi do niskog apetita.

Osjećam se nefokusirano

Jeste li znali da prekomjerna konzumacija soli može utIcati na vašu sposobnost koncentracije? Studija iz 2018. koju je sproveo Univerzitet u Koloradu pokazala je vezu između kognitivnog pada i unosa soli. U istraživanju je učestvovalo pet hiljada muškaraca starijih od 65 godina.

Za one koji su konzumirali manje soli u svom životu (uključujući sve vrste konzumirane hrane, prehrambene navike, pa čak i dodavanje soli u hranu) je rečeno da imaju 30 posto manju vjerovatnoću kognitivnog pada u moždanoj funkciji.

Oticanje i edem tijela

Edem je nakupljanje tečnosti u tjelesnim tkivima između ćelijau međućelijskom prostoru. Manifestuje se otečenim djelovima tijela i otokom. Ako se nalazi na koži, možemo ga prepoznati tako što prstom pritisnemo natečeno područje na nekoliko sekundi, a kada izvadimo prst, na koži ostaje 'rupa'.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

OSTALE VIJESTI

Visoke temperature u velikoj mjeri opterećuju srce - simptomi koje ne treba ignorisati

Srijeda, 10.06.2026 | 20:57

Sunčano i toplo vrijeme za mnoge znači duži boravak na otvorenom i ljetnje aktivnosti, ali za srce takvi uslovi predstavljaju dodatni napor.  

Nisu sve vrste voća jednako dobre za vaše zdravlje: Ovih pet treba jesti svakodnevno

Srijeda, 10.06.2026 | 20:45

Naučnici tvrde da sve namirnice nemaju istu vrijednost, zbog čega mnogi ljudi kroz prehranu ne unose dovoljno važnih nutrijenata, poznatih kao flavanoli.

Nedostatak sna može povećati rizik od ovih bolesti i negativno uticati na organizam

Utorak, 09.06.2026 | 18:45

Kvalitetan san smatra se jednim od ključnih faktora za zdravlje i vitalnost organizma. Iako ga mnogi zanemaruju zbog užurbanog načina života, redovan i kvalitetan odmor tokom noći neophodan je za pravilno funkcionisanje cijelog organizma.

Banane svi jednu na sličan način, ali mala promjena može da promijeni uticaj na crijeva

Utorak, 09.06.2026 | 11:56

Bananu dodajemo u smutije, jedemo za doručak ili posežemo za njom kada nam je potreban brz izvor energije tokom dana. Ipak, nutricionisti sve češće skreću pažnju na jednostavan trik koji ovu voćku može da učini još korisnijom za organizam.

Ljekari objašnjavaju zašto nije dobro spavati u jednom položaju

Subota, 06.06.2026 | 21:51

Mnogi se bude sa trncima u rukama, ukočenim ramenima i sličnim tegobama, misleći da su samo nezgodno spavali. Međutim, ljekari upozoravaju da bi problem mogao biti povezan sa položajem u kojem provodimo noć.

Janjušević uputio apel vozačima da poštuju propise: Više poginulih nego u istom periodu prošle godine

Nedjelja, 14.06.2026 | 21:00

“Apelujem na sve učesnike u saobraćaju da se pridržavaju propisa. Posebno apelujem na porodice da objasne djeci i ukažu im koliko je opasno upravljati vozilima pod dejstvom i alkohola i psihoaktivnih supstanci”, kazao je Janjušević.

Decibeli probili uši: Škoti priredili navijački spektakl, 40.000 duša pjevalo himnu!

Nedjelja, 14.06.2026 | 20:46

Povratak Škotske na Svjetsko prvenstvo nakon 28 godina izazvao je veliko oduševljenje među navijačima, koji su u ogromnom broju doputovali u Sjedinjene Američke Države kako bi podržali svoju reprezentaciju.

Šarec: Velika je stvar što vas niko ne koči na putu ka EU

Nedjelja, 14.06.2026 | 20:33

Rezolucija Evropskog parlamenta o Crnoj Gori koja će biti predstavljena početkom naredne sedmice najpozitivnija je do sada i kako očekuje izvjestilac Evropskog parlamenta za Crnu Goru Marjan Šarec, biće prihvaćena. Velika je stvar, kaže Šarec za TVCG, što nas na putu ka Evropskoj uniji niko ne koči, kao što je to bilo ranije. Ne koče nas ni relacije s Hrvatskom, jer bilateralni odnosi, smatra izvjestilac, ne mogu da budu kamen spoticanja jednoj članici na putu ka Uniji.

Janjušević: Kaznena politika u saobraćaju mora biti rigoroznija

Nedjelja, 14.06.2026 | 20:18

Načelnik policijskog Odsjeka za bezbjednost drumskog saobraćaja Ilija Janjušević saopštio je da je ove godine zabilježen veći broj stradalih u saobraćajnim nezgodama nego prethodne godine, iako je broj nezgoda sa lakše i teže povrijeđenim licima na približno istom nivou.

Tramp oštro kritikovao Netanjahua nakon napada na Bejrut: Sve je bilo spremno za potpis sa Iranom“

Nedjelja, 14.06.2026 | 20:05

Američki predsjednik Donald Tramp potvrdio je u telefonskom razgovoru za medij Axios da je istorijski sporazum između Sjedinjenih Američkih Država i Irana, koji bi trebalo da okonča sukob, i dalje na snazi i da je planiran za večeras (nedjelja), uprkos izraelskom vazdušnom udaru na Bejrut i iranskim prijetnjama odmazdom.

Murinjo blindira odbranu - Nakon Konatea i Damfrisa stiže Kukurelja

Nedjelja, 14.06.2026 | 19:45

Real Madrid je krenuo po lijevog beka i posao doveo praktično do kraja, Mark Kukurelja trebalo bi da napusti Čelsi i preseli se na Santijago Bernabeu u transferu vrijednom 60 miliona eura.

Dubljević ostavio neizbrisiv trag: Valensija povlači dres sa brojem 14

Nedjelja, 14.06.2026 | 19:32

Nakon što je juče objavio kraj bogate igračke karijere, jedan od najboljih crnogorskih košarkaša svih vremena Bojan Dubljević dobio je emotivnu posvetu od svog nekadašnjeg kluba, Valensija Basket, u kojem je proveo čak 11 sezona i postao jedna od najvećih klupskih legendi.

Na sjutrašnjoj sjednici Skupštine na poslanička odgovaraju Radulović, Ćulafić i Šahmanović

Nedjelja, 14.06.2026 | 19:17

Članovi Vlade će i sjutra, 15. juna, odgovarati na pitanja poslanika.

MVP: Navodi o hibridnom ratu protiv Srbije neosnovani i neprimjereni

Nedjelja, 14.06.2026 | 18:00

Ministarstvo vanjskih poslova (MVP) odbacilo je kao neosnovane i neprimjerene navode predsjednika Srbije Aleksandra Vučića, kojima se Crna Gora optužuje za vođenje hibridnog rata protiv Srbije i navodno ugrožavanje njenih interesa.

Prvi put u pola vijeka: Više AMERIKANACA napustilo zemlju nego što se doselilo

Nedjelja, 14.06.2026 | 18:53

Rekordan broj Amerikanaca napustio je Sjedinjene Američke Države tokom prošle godine, pokazuju podaci Instituta Brukings.