Subota, 08.03.2025 | 09:36
IZVOR: index.hr

Naučnici otkrili - Dodatak prehrani koji može USPORITI proces starenja

Tim naučnika istraživao je učinke dva dodatka ishrani i vježbi koje utiču na pokazatelje biološkog starenja. Cilj istraživanja bio je utvrditi može li kombinacija vitamina D, omega-3 masnih kiselina i redovno vježbanje usporiti proces starenja i poboljšati opšte zdravlje.




Foto: Ilustracija, Pixabay

Rezultati su objavljeni u prestižnom naučnom časopisu Nature u studiji pod nazivom "Individualni i zajednički učinci vitamina D, omega-3 i vježbanja na DNK metilacijske satove biološkog starenja kod starijih osoba iz DO-HEALTH ispitivanja".

Ključna otkrića prethodnih istraživanja

Prva faza istraživanja, poznata kao DO-HEALTH studija, uključivala je 2.157 učesnika i pokazala je nekoliko zanimljivih rezultata:

- Samo uzimanje omega-3 smanjilo je stopu infekcija za 13 posto, a broj padova za 10 posto.
- Kombinacija omega-3, vitamina D i vježbanja smanjila je rizik od povećane krhkosti kod starijih osoba za 39 posto i smanjila pojavu invazivnog raka za 61 posto u razdoblju od tri godine.
- Na temelju ovih rezultata, 777 učesnika iz ovog ispitivanja uključeno je u detaljniju analizu dugovječnosti i biološkog starenja.

Kako je sprovedena studija?

U okviru DO-HEALTH Bio-Age istraživanja, naučnici su pratili učesnike u dobi od 70 godina i starije iz pet evropskih zemalja. Cilj je bio testirati učinak:

- 2.000 IU vitamina D dnevno,
- 1 gram omega-3 masnih kiselina dnevno,
- laganog programa vježbanja kod kuće (tri puta nedjeljno po 30 minuta).

Tokom trogodišnjeg razdoblja učesnici su prolazili godišnje ljekarske preglede, telefonske konsultacije svaka tri mjeseca te krvne pretrage, uključujući analizu DNK.

Biološko starenje mjereno je s pomoću četiri različite DNK metilacijske metode:

PhenoAge – procjenjuje biološku dob na temelju zdravstvenih pokazatelja,
GrimAge – DNK biomarker koji predviđa životni vijek i opšte zdravlje,
GrimAge2 – povezan s rizikom od smrtnosti i bolesti,
DunedinPACE – mjeri brzinu biološkog starenja.
Rezultati istraživanja: Omega-3 pokazao najveći učinak

Istraživanje je pokazalo da je omega-3 suplementacija imala najsnažniji učinak na usporavanje starenja prema tri od četiri analizirana biološka pokazatelja.

Smanjenje tempa starenja prema DunedinPACE metodi iznosilo je oko 1 posto.
PhenoAge i GrimAge2 pokazali su smanjenje biološke starosti za 2,9 do 3,8 mjeseci tokom tri godine.
Učesnici s nižim početnim nivoima omega-3 imali su značajnije pozitivne promjene nakon uzimanja suplementa.
Kombinacija omega-3, vitamina D i vježbanja, pokazala je dodatne pozitivne učinke na PhenoAge mjerne pokazatelje.
Naučnici su zaključili da omega-3 ima zaštitni učinak na biološko starenje tokom tri godine, iako su učinci relativno mali.

Mogućnosti i ograničenja istraživanja

Istraživači su priznali određena ograničenja studije. Ne postoji apsolutno precizan pokazatelj biološkog starenja, a praćenje učesnika tokom tri godine ne omogućava procjenu dugoročnih učinaka na preživljavanje.

Zaključili su kako njihova analiza podržava koristi omega-3 suplementacije i ukazuje na moguće prednosti kombinovane primjene omega-3, vitamina D i vježbanja u usporavanju procesa starenja.

Iako ovo istraživanje ne znači da možemo u potpunosti zaustaviti starenje, rezultati sugerišu da određeni dodaci ishrani i redovno vježbanje mogu igrati ulogu u održavanju zdravlja i dugovječnosti.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

Od danas jeftinije sve vrste goriva

Utorak, 11.08.2026 | 08:06

Benzin je od ponoći jeftiniji šest centi, a dizel tri centa, saopšteno je iz Ministarstva energetike i rudarstva.

Morska voda odličnog kvaliteta na gotovo 80 odsto kupališta

Utorak, 11.08.2026 | 08:46

Morska voda na crnogorskom primorju uglavnom je odličnog kvaliteta, pokazali su najnoviji rezultati ispitivanja Instituta za biologiju mora. Od 114 lokacija, na čak 78,1 odsto voda je ocijenjena kao odlična, dok je na 10,5 odsto lokacija bila zadovoljavajućeg kvaliteta.

Šta predviđa novi Zakon o zaštiti podataka: Kazne do dva miliona eura, građanima veća prava

Utorak, 11.08.2026 | 08:12

Vlada Crne Gore utvrdila je Predlog zakona o zaštiti podataka o ličnosti, kojim se predviđa novi pravni okvir za obradu ličnih podataka, jačanje prava građana i odgovornosti institucija i kompanija koje raspolažu takvim podacima.

Nepropisno parkiranje može koštati 100 eura, građani upozoravaju na manjak mjesta

Utorak, 11.08.2026 | 08:26

Podgorička Komunalna policija od juče sankcioniše nepropisno parkiranje i zaustavljanje, a kazna za taj prekršaj iznosi 100 eura. Prema riječima komunalnog policajca Petra Jovetića, u fokusu će biti uži centar grada, brojni bulevari i City kvart.

Domaće kupinovo vino: Jednostavan recept za aromatično piće od zrelih kupina

Utorak, 11.08.2026 | 09:28

Kupinovo vino je tradicionalno voćno vino intenzivne boje i prepoznatljive arome, a može se napraviti i kod kuće od svega nekoliko sastojaka. Najvažnije je koristiti potpuno zrele i zdrave kupine, kao i dobro oprane i sterilisane posude kako bi fermentacija protekla pravilno.

S&P potvrdio kreditni rejting „A+“ i unaprijedio samostalni kreditni profil sa „a“ na „a+“

Utorak, 11.08.2026 | 16:04

Potvrđeni kreditni rejting „A+“ uz stabilne srednjoročne izglede odražava očekivanje agencije S&P da će Grupa Triglav nastaviti da ostvaruje snažne poslovne rezultate i zadržati snažnu finansijsku poziciju.

Jutjub pooštrava uslove za zaradu: Kreatorima će trebati duplo više pregleda

Utorak, 11.08.2026 | 15:29

Guglova platforma Jutjub objavila je da će od 1. februara pooštriti uslove za nove kreatore sadržaja koji žele da zarađuju od reklama i pretplata.

Obustava saobraćaja na dijelu Bulevara Vojislavljevića od 12. do 23. avgusta, omogućen pristup poslovnim subjektima

Utorak, 11.08.2026 | 15:25

Zbog izvođenja radova na izgradnji Bulevara Vojislavljevića, od 12. do 23. avgusta biće na snazi totalna obustava saobraćaja na dijelu trase od Ulice Đura Jakšića do Ulice Princeze Ksenije u Podgorici, najavili su iz Uprave za saobraćaj.

Odabran glavni projektant bulevara kroz Tivat, vrijednost ugovora 137.000 eura

Utorak, 11.08.2026 | 15:06

Opština Tivat odabrala je projektantski biro koji će izraditi glavni projekat izgradnje bulevara kroz Tivta, odnosno glavni projekat rekonstrukcije magistralnog puta M-11, Lepetani – Tivat.

Anastasija Gudelj pokazala kako izgleda 27 dana nakon porođaja i sve iznenadila (FOTO)

Utorak, 11.08.2026 | 14:42

Nasljednica Cece Ražnatović je pre manje od mesec dana na svet donela sina Ilijana, a već je pokazala zavidnu figuru.

Osumnjičenom za ubistvo Tupaka Šakura prijeti doživotna robija

Utorak, 11.08.2026 | 14:24

U Las Vegasu je zvanično počelo suđenje bivšem vođi ulične bande koji je optužen za planiranje ubistva hip-hop legende Tupaka Šakura prije tačno tri decenije. Trenutno je u toku izbor porote, a proces privlači ogromnu pažnju svjetske javnosti.

Sudar tri automobila na Očinićima

Utorak, 11.08.2026 | 14:12

Tri osobe su povrijeđene u sudaru koji se danas oko 12.30 časova dogodio na magistralnom putu Cetinje – Budva kod benzinske pumpe na Očinićima.

Lebron Džejms priprema dokumentarac: Biće spektakularan

Utorak, 11.08.2026 | 14:10

Lebron Džejms potvrdio je da je u pripremi dokumentarni film o njegovom životu i karijeri, u kojem bi trebalo da budu prikazani i brojni do sada neobjavljeni snimci iza kulisa.

Ove namirnice hlade i vraćaju energiju tokom vrućih dana

Utorak, 11.08.2026 | 14:03

Ljetne vrućine često sa sobom donose umor, žeđ i osjećaj težine. Kada temperature porastu, osim dovoljne količine tečnosti, važno je obratiti pažnju i na ono što jedemo.

Podgorica: U akciji “Brzina” za sedam dana uhapšeno 56 osoba

Utorak, 11.08.2026 | 13:52

Saobraćajna policija odjeljenja bezbjednosti Podgorica je u prethodnih sedam dana, u okviru nacionalne akcije „Brzina“ kontrolisala 307 vozača i uhapsila 56 osoba, objavila je na mreži X Uprava policije.