Četvrtak, 13.03.2025 | 09:18
IZVOR: b92.net/Ženski magazin

Da li krompir može da bude dio ZDRAVE ishrane?

Da li redovna konzumacija krompira može dovesti do kardiometaboličkih bolesti, kao što su gojaznost, hipertenzija, dijabetes?




Foto: Ilustracija/Pixabay

Svim ljubiteljima krompira – pečenog, prženog, kuvanog, pirea, dinstanog – koji su zabrinuti da li njihovo omiljeno povrće utiče i na njihovu figuru i na zdravlje, nova studija objavljena u naučnom časopisu "Journal of Nutritional Science" otkriva da krompir može biti mnogo zdraviji nego što smo mislili.

Istraživači sa Bostonskog univerziteta proučavali su podatke 2.523 učesnika, procjenjujući njihove navike u ishrani tokom vremena, sa ciljem da shvate da li redovna konzumacija krompira može dovesti do kardiometaboličkih bolesti kao što su gojaznost, hipertenzija, dijabetes, itd.

Studija

Stručnjaci su počeli da prikupljaju podatke o navikama u ishrani ljudi starijih od 30 godina, koliko i kakvu vrstu krompira konzumiraju od 1971. godine. 

Statistike dobijene analizama pokazuju da je 36% ispitanika preferiralo pečeni krompir, 28% prženi, 14% pire i samo 9% kuvano. Istovremeno sa gore navedenim podacima, istraživači su takođe posmatrali evoluciju zdravlja učesnika tokom godina.

Rezultati

U slučajevima zdravih odraslih osoba, primijećeno je da konzumacija četiri ili više šoljica krompira (prženih ili ne) nedeljno nije povezana sa zdravstvenim problemima u vezi sa kardiovaskularnim sistemom. 

Pored toga, oni koji su jeli krompir, čak i pomfrit, ali su se trudili da redovno vježbaju i sistematski izbjegavaju crveno meso, imali su manje šanse da razviju visoke vrijednosti triglicerida.

"Nije iznenađujuće što krompir nije povezan sa bolestima poput dijabetesa, visokog krvnog pritiska ili povišenih triglicerida, jer je potpuno neprerađena hrana. 

On je povrće koje sadrži kvalitetne ugljene hidrate i vlakna. Krompir srednje veličine je dobar izvor kalijuma, elektrolita koji doprinosi normalnom funkcionisanju mišića, kardiovaskularnog i nervnog sistema", objašnjava Don Dženson, dijetetičar i nutricionista specijalizovana za ishranu i zdravlje.

Kako objašnjava stručnjak, krompir sam po sebi ne izaziva ojsećaj nezdravog obroka, jer u velikoj mjeri zavisi od načina pripreme, ali i priloga koji ćete kombinovati sa njim.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

S&P potvrdio kreditni rejting „A+“ i unaprijedio samostalni kreditni profil sa „a“ na „a+“

Utorak, 11.08.2026 | 16:04

Potvrđeni kreditni rejting „A+“ uz stabilne srednjoročne izglede odražava očekivanje agencije S&P da će Grupa Triglav nastaviti da ostvaruje snažne poslovne rezultate i zadržati snažnu finansijsku poziciju.

Jutjub pooštrava uslove za zaradu: Kreatorima će trebati duplo više pregleda

Utorak, 11.08.2026 | 15:29

Guglova platforma Jutjub objavila je da će od 1. februara pooštriti uslove za nove kreatore sadržaja koji žele da zarađuju od reklama i pretplata.

Obustava saobraćaja na dijelu Bulevara Vojislavljevića od 12. do 23. avgusta, omogućen pristup poslovnim subjektima

Utorak, 11.08.2026 | 15:25

Zbog izvođenja radova na izgradnji Bulevara Vojislavljevića, od 12. do 23. avgusta biće na snazi totalna obustava saobraćaja na dijelu trase od Ulice Đura Jakšića do Ulice Princeze Ksenije u Podgorici, najavili su iz Uprave za saobraćaj.

Odabran glavni projektant bulevara kroz Tivat, vrijednost ugovora 137.000 eura

Utorak, 11.08.2026 | 15:06

Opština Tivat odabrala je projektantski biro koji će izraditi glavni projekat izgradnje bulevara kroz Tivta, odnosno glavni projekat rekonstrukcije magistralnog puta M-11, Lepetani – Tivat.

Anastasija Gudelj pokazala kako izgleda 27 dana nakon porođaja i sve iznenadila (FOTO)

Utorak, 11.08.2026 | 14:42

Nasljednica Cece Ražnatović je pre manje od mesec dana na svet donela sina Ilijana, a već je pokazala zavidnu figuru.

Osumnjičenom za ubistvo Tupaka Šakura prijeti doživotna robija

Utorak, 11.08.2026 | 14:24

U Las Vegasu je zvanično počelo suđenje bivšem vođi ulične bande koji je optužen za planiranje ubistva hip-hop legende Tupaka Šakura prije tačno tri decenije. Trenutno je u toku izbor porote, a proces privlači ogromnu pažnju svjetske javnosti.

Sudar tri automobila na Očinićima

Utorak, 11.08.2026 | 14:12

Tri osobe su povrijeđene u sudaru koji se danas oko 12.30 časova dogodio na magistralnom putu Cetinje – Budva kod benzinske pumpe na Očinićima.

Lebron Džejms priprema dokumentarac: Biće spektakularan

Utorak, 11.08.2026 | 14:10

Lebron Džejms potvrdio je da je u pripremi dokumentarni film o njegovom životu i karijeri, u kojem bi trebalo da budu prikazani i brojni do sada neobjavljeni snimci iza kulisa.

Ove namirnice hlade i vraćaju energiju tokom vrućih dana

Utorak, 11.08.2026 | 14:03

Ljetne vrućine često sa sobom donose umor, žeđ i osjećaj težine. Kada temperature porastu, osim dovoljne količine tečnosti, važno je obratiti pažnju i na ono što jedemo.

Podgorica: U akciji “Brzina” za sedam dana uhapšeno 56 osoba

Utorak, 11.08.2026 | 13:52

Saobraćajna policija odjeljenja bezbjednosti Podgorica je u prethodnih sedam dana, u okviru nacionalne akcije „Brzina“ kontrolisala 307 vozača i uhapsila 56 osoba, objavila je na mreži X Uprava policije.