Subota, 31.01.2026 | 11:32
IZVOR: dan.co.me

Ove životne navike značajno utiču na pojavu raka debelog crijeva

Rak debelog crijeva, koji se nekada pojavljivao uglavnom kod starije populacije, sve se češće dijagnostikuje i kod osoba mlađih od 55 godina.




Foto: Ilustracija /Pixabay

Iako na neke faktore rizika, poput genetike, ne možemo da utičemo, životne navike imaju veoma važnu ulogu. Nova studija, objavljena u časopisu Cancer, detaljno je ispitivala kako konzumacija alkoholatokom života utiče na rizik od razvoja raka debelog crijeva.

Već u ranoj fazi analize izdvojila se ključna količina alkohola. Osobe koje su pile 14 ili više alkoholnih pića nedjeljno imale su 25 odsto veći rizik od razvoja ovog oblika raka u poređenju sa onima koji su pili manje od jednog pića dnevno. Rizik od raka rektuma bio je čak 95 odsto veći, prenosi Eating Well.

Studija se zasnivala na podacima gotovo 88.000 učesnika iz velike studije skrininga raka prostate, pluća, debelog crijeva i jajnika (PLCO), koje su istraživači pratili u prosjeku 14 i po godina.

Zanimljivo je da su rezultati pokazali i složeniju sliku. Učesnici koji su u proseku pili između sedam i 14 pića nedeljno imali su 21 odsto manji rizik od kolorektalnog raka u odnosu na one koji su alkohol pili veoma rijetko. Ovaj efekat bio je posebno izražen kod raka distalnog dijela debelog crijeva.

Ipak, istraživači naglašavaju da je riječ o posmatračkoj studiji, koja ukazuje na povezanost, ali ne može da dokaže uzročno-posledičnu vezu. Autori su upozorili i na ograničenja istraživanja, uključujući oslanjanje na sjećanja učesnika o konzumaciji alkohola, kao i činjenicu da uzorak nije u potpunosti reprezentativan za cjelokupnu populaciju.

Uprkos tome, poruka studije je jasna: dugotrajna i prekomjerna konzumacija alkohola nosi znatno veći rizik od kolorektalnog raka, dok se rezultati o mogućem zaštitnom efektu umjerenog pijenja moraju tumačiti sa oprezom i nikako ne predstavljaju preporuku za započinjanje konzumacije alkohola.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

Od danas jeftinije sve vrste goriva

Utorak, 11.08.2026 | 08:06

Benzin je od ponoći jeftiniji šest centi, a dizel tri centa, saopšteno je iz Ministarstva energetike i rudarstva.

Morska voda odličnog kvaliteta na gotovo 80 odsto kupališta

Utorak, 11.08.2026 | 08:46

Morska voda na crnogorskom primorju uglavnom je odličnog kvaliteta, pokazali su najnoviji rezultati ispitivanja Instituta za biologiju mora. Od 114 lokacija, na čak 78,1 odsto voda je ocijenjena kao odlična, dok je na 10,5 odsto lokacija bila zadovoljavajućeg kvaliteta.

Šta predviđa novi Zakon o zaštiti podataka: Kazne do dva miliona eura, građanima veća prava

Utorak, 11.08.2026 | 08:12

Vlada Crne Gore utvrdila je Predlog zakona o zaštiti podataka o ličnosti, kojim se predviđa novi pravni okvir za obradu ličnih podataka, jačanje prava građana i odgovornosti institucija i kompanija koje raspolažu takvim podacima.

Nepropisno parkiranje može koštati 100 eura, građani upozoravaju na manjak mjesta

Utorak, 11.08.2026 | 08:26

Podgorička Komunalna policija od juče sankcioniše nepropisno parkiranje i zaustavljanje, a kazna za taj prekršaj iznosi 100 eura. Prema riječima komunalnog policajca Petra Jovetića, u fokusu će biti uži centar grada, brojni bulevari i City kvart.

Domaće kupinovo vino: Jednostavan recept za aromatično piće od zrelih kupina

Utorak, 11.08.2026 | 09:28

Kupinovo vino je tradicionalno voćno vino intenzivne boje i prepoznatljive arome, a može se napraviti i kod kuće od svega nekoliko sastojaka. Najvažnije je koristiti potpuno zrele i zdrave kupine, kao i dobro oprane i sterilisane posude kako bi fermentacija protekla pravilno.

S&P potvrdio kreditni rejting „A+“ i unaprijedio samostalni kreditni profil sa „a“ na „a+“

Utorak, 11.08.2026 | 16:04

Potvrđeni kreditni rejting „A+“ uz stabilne srednjoročne izglede odražava očekivanje agencije S&P da će Grupa Triglav nastaviti da ostvaruje snažne poslovne rezultate i zadržati snažnu finansijsku poziciju.

Jutjub pooštrava uslove za zaradu: Kreatorima će trebati duplo više pregleda

Utorak, 11.08.2026 | 15:29

Guglova platforma Jutjub objavila je da će od 1. februara pooštriti uslove za nove kreatore sadržaja koji žele da zarađuju od reklama i pretplata.

Obustava saobraćaja na dijelu Bulevara Vojislavljevića od 12. do 23. avgusta, omogućen pristup poslovnim subjektima

Utorak, 11.08.2026 | 15:25

Zbog izvođenja radova na izgradnji Bulevara Vojislavljevića, od 12. do 23. avgusta biće na snazi totalna obustava saobraćaja na dijelu trase od Ulice Đura Jakšića do Ulice Princeze Ksenije u Podgorici, najavili su iz Uprave za saobraćaj.

Odabran glavni projektant bulevara kroz Tivat, vrijednost ugovora 137.000 eura

Utorak, 11.08.2026 | 15:06

Opština Tivat odabrala je projektantski biro koji će izraditi glavni projekat izgradnje bulevara kroz Tivta, odnosno glavni projekat rekonstrukcije magistralnog puta M-11, Lepetani – Tivat.

Anastasija Gudelj pokazala kako izgleda 27 dana nakon porođaja i sve iznenadila (FOTO)

Utorak, 11.08.2026 | 14:42

Nasljednica Cece Ražnatović je pre manje od mesec dana na svet donela sina Ilijana, a već je pokazala zavidnu figuru.

Osumnjičenom za ubistvo Tupaka Šakura prijeti doživotna robija

Utorak, 11.08.2026 | 14:24

U Las Vegasu je zvanično počelo suđenje bivšem vođi ulične bande koji je optužen za planiranje ubistva hip-hop legende Tupaka Šakura prije tačno tri decenije. Trenutno je u toku izbor porote, a proces privlači ogromnu pažnju svjetske javnosti.

Sudar tri automobila na Očinićima

Utorak, 11.08.2026 | 14:12

Tri osobe su povrijeđene u sudaru koji se danas oko 12.30 časova dogodio na magistralnom putu Cetinje – Budva kod benzinske pumpe na Očinićima.

Lebron Džejms priprema dokumentarac: Biće spektakularan

Utorak, 11.08.2026 | 14:10

Lebron Džejms potvrdio je da je u pripremi dokumentarni film o njegovom životu i karijeri, u kojem bi trebalo da budu prikazani i brojni do sada neobjavljeni snimci iza kulisa.

Ove namirnice hlade i vraćaju energiju tokom vrućih dana

Utorak, 11.08.2026 | 14:03

Ljetne vrućine često sa sobom donose umor, žeđ i osjećaj težine. Kada temperature porastu, osim dovoljne količine tečnosti, važno je obratiti pažnju i na ono što jedemo.

Podgorica: U akciji “Brzina” za sedam dana uhapšeno 56 osoba

Utorak, 11.08.2026 | 13:52

Saobraćajna policija odjeljenja bezbjednosti Podgorica je u prethodnih sedam dana, u okviru nacionalne akcije „Brzina“ kontrolisala 307 vozača i uhapsila 56 osoba, objavila je na mreži X Uprava policije.