Nedjelja, 10.05.2026 | 21:34
IZVOR: klix.ba

Konzumiranje više ovih nutrijenata može smanjiti rizik od moždanog udara

Dobro je poznato da prehrana može igrati važnu ulogu u smanjenju rizika od moždanog udara, a nedavna studija ukazuje na jednu grupu hranjivih tvari koje mogu biti posebno korisne: vitamini B skupine.




Foto: Ilustracija/Pixabay

Novo istraživanje, objavljeno u časopisu American Journal of Preventive Cardiology, posebno je povezalo veći unos vitamina B s nižim rizikom od moždanog udara, ali samo do određenog nivoa, prenosi Health.

Prethodne studije su povezale vitamine B grupe, poput folne kiseline, piridoksina i kobalamina, sa smanjenim rizikom od moždanog udara. Međutim, malo istraživanja je istraživalo dugoročne efekte uzimanja vitamina na rizik od moždanog udara, optimalni unos za prevenciju moždanog udara i da li drugi vitamini B grupe - posebno tiamin, riboflavin i niacin - također mogu imati učinak.

Želeći bolje razumjeti potencijal vitamina B skupine kao jednostavnog i jeftinog pristupa prevenciji moždanog udara, istraživači su se okrenuli dvama velikim skupovima podataka: Inicijativi za zdravlje žena (WHI) i Istraživačkom programu "Svi mi" Nacionalnog instituta za zdravlje. WHI je obuhvatio 121.565 žena u postmenopauzi koje su popunile upitnik o učestalosti konzumiranja hrane, dok je "Svi mi" uključivao raznolikiji uzorak od 99.660 učesnica s nivoima vitamina B skupine mjerenim iz uzoraka krvi.

U WHI analizi, veći unos tiamina, riboflavina, niacina, piridoksina i folata bio je povezan sa 10 posto do 20 posto nižim rizikom od moždanog udara u poređenju sa najnižim nivoima unosa. Podaci iz krvi pokazali su sličan obrazac, sa višim nivoima piridoksina i folata povezanim sa smanjenim rizikom od moždanog udara.


Međutim, za sve vitamine B grupe osim folata (koji su i dalje pokazivali vezu sa smanjenim rizikom pri unosu od oko 2.000 dijetalnih ekvivalenta folata dnevno), veze su se činile važećim samo do određene tačke konzumacije. Nakon tog nivoa, vitamini B grupe više nisu pružali korist.

Važno je napomenuti da studija ima ograničenja. Iako može pokazati povezanost između vitamina B i rizika od moždanog udara, ne može dokazati da su sami vitamini smanjili rizik. Osim toga, podaci WHI su samoprijavljeni, što znači da su se mogle pojaviti neke netačnosti.

"Idealno bi bilo provesti kontroliranu studiju", rekla je Elaine Jones, dr. med., gerijatrica i članica Američke akademije za neurologiju, misleći na eksperiment u kojem istraživači uspoređuju tretiranu grupu sa sličnom kontrolnom grupom kako bi utvrdili potencijalni uzrok i posljedicu.

Ipak, veći unos vitamina B grupe teoretski bi mogao pomoći u sprječavanju moždanog udara jer ovi nutrijenti podržavaju osnovnu ćelijsku funkciju, koja je ključna za zdravlje mozga i krvnih sudova, a oba su direktno uključena u rizik od moždanog udara, objasnio je dr. Simin Liu, glavni autor studije i direktor Centra za globalno kardiometaboličko zdravlje i ishranu na Univerzitetu Kalifornija.

Međutim, svaki vitamin B grupe djeluje donekle drugačije, tako da bi tačni mehanizmi vjerovatno varirali u zavisnosti od specifičnog nutrijenta.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

S&P potvrdio kreditni rejting „A+“ i unaprijedio samostalni kreditni profil sa „a“ na „a+“

Utorak, 11.08.2026 | 16:04

Potvrđeni kreditni rejting „A+“ uz stabilne srednjoročne izglede odražava očekivanje agencije S&P da će Grupa Triglav nastaviti da ostvaruje snažne poslovne rezultate i zadržati snažnu finansijsku poziciju.

Jutjub pooštrava uslove za zaradu: Kreatorima će trebati duplo više pregleda

Utorak, 11.08.2026 | 15:29

Guglova platforma Jutjub objavila je da će od 1. februara pooštriti uslove za nove kreatore sadržaja koji žele da zarađuju od reklama i pretplata.

Obustava saobraćaja na dijelu Bulevara Vojislavljevića od 12. do 23. avgusta, omogućen pristup poslovnim subjektima

Utorak, 11.08.2026 | 15:25

Zbog izvođenja radova na izgradnji Bulevara Vojislavljevića, od 12. do 23. avgusta biće na snazi totalna obustava saobraćaja na dijelu trase od Ulice Đura Jakšića do Ulice Princeze Ksenije u Podgorici, najavili su iz Uprave za saobraćaj.

Odabran glavni projektant bulevara kroz Tivat, vrijednost ugovora 137.000 eura

Utorak, 11.08.2026 | 15:06

Opština Tivat odabrala je projektantski biro koji će izraditi glavni projekat izgradnje bulevara kroz Tivta, odnosno glavni projekat rekonstrukcije magistralnog puta M-11, Lepetani – Tivat.

Anastasija Gudelj pokazala kako izgleda 27 dana nakon porođaja i sve iznenadila (FOTO)

Utorak, 11.08.2026 | 14:42

Nasljednica Cece Ražnatović je pre manje od mesec dana na svet donela sina Ilijana, a već je pokazala zavidnu figuru.

Osumnjičenom za ubistvo Tupaka Šakura prijeti doživotna robija

Utorak, 11.08.2026 | 14:24

U Las Vegasu je zvanično počelo suđenje bivšem vođi ulične bande koji je optužen za planiranje ubistva hip-hop legende Tupaka Šakura prije tačno tri decenije. Trenutno je u toku izbor porote, a proces privlači ogromnu pažnju svjetske javnosti.

Sudar tri automobila na Očinićima

Utorak, 11.08.2026 | 14:12

Tri osobe su povrijeđene u sudaru koji se danas oko 12.30 časova dogodio na magistralnom putu Cetinje – Budva kod benzinske pumpe na Očinićima.

Lebron Džejms priprema dokumentarac: Biće spektakularan

Utorak, 11.08.2026 | 14:10

Lebron Džejms potvrdio je da je u pripremi dokumentarni film o njegovom životu i karijeri, u kojem bi trebalo da budu prikazani i brojni do sada neobjavljeni snimci iza kulisa.

Ove namirnice hlade i vraćaju energiju tokom vrućih dana

Utorak, 11.08.2026 | 14:03

Ljetne vrućine često sa sobom donose umor, žeđ i osjećaj težine. Kada temperature porastu, osim dovoljne količine tečnosti, važno je obratiti pažnju i na ono što jedemo.

Podgorica: U akciji “Brzina” za sedam dana uhapšeno 56 osoba

Utorak, 11.08.2026 | 13:52

Saobraćajna policija odjeljenja bezbjednosti Podgorica je u prethodnih sedam dana, u okviru nacionalne akcije „Brzina“ kontrolisala 307 vozača i uhapsila 56 osoba, objavila je na mreži X Uprava policije.