Četvrtak, 07.08.2025 | 11:53
IZVOR: N1info.hr

Neočekivana jutarnja navika koja bi mogla POREMETITI PAMĆENJE

Svi znamo da su dobar san, redovna fizička aktivnost  i mentalni izazovi ključni za zdravlje mozga.




Foto: Ilustracija/Pexels.com 

No, jeste li znali da se čak 35% slučajeva demencije može povezati s faktorima rizika na koje možemo uticati, poput hipertenzije, pretilosti i pušenja? Iako prevencija nije u potpunosti u našim rukama, usvajanje zdravih jutarnjih navika može značajno smanjiti rizik. Ipak, jedna vrlo česta jutarnja navika, koju prakticira oko 15% ljudi, može imati suprotan učinak, upozoravaju stručnjaci, piše Parade.

Jutarnja navika koja šteti pamćenju

Ako ste među onima koji redovno preskaču doručak, mogli biste nesvjesno štetiti svom kratkoročnom i dugoročnom zdravlju mozga. "Najbolji savjet je 'nikada ne preskačite doručak'. Mozak treba puno glukoze ujutro nakon spavanja i sanjanja toliko sati", objašnjava dr. Gari Venk , profesor psihologije i neuroznanosti na  Univerzitetu Ohio State.

S njim se slaže i neurologinja dr. Pamela Jusef, koja ističe važnost doručka za očuvanje pamćenja. "Višestruke studije proučavale su učinke preskakanja doručka na kogniciju te kratkoročno i dugoročno pamćenje. Iako nije jasno utvrđena uzročnost, teorije sugerišu da mozak treba gorivo kako bi mogao funkcionirati, a preskakanje doručka moglo bi uticati na potrošnju energije u mozgu, što dovodi do negativnih učinaka na kratkoročno pamćenje", kaže ona. U prilog tome govori i  naučna studija koja je pokazala da su učesnici koji su doručkovali postigli bolje rezultate na kognitivnim testovima.
 
Što se tiče dugoročnih posljedica, istraživanja pokazuju da je preskakanje doručka povezano s opštim nezdravijim životnim stilom te, prema riječima dr. Jusef, s većim rizikom od demencije. Iako su potrebna dodatna istraživanja, vjeruje se da je razlog jednostavan: mozak, kao i ostatak tijela, treba hranjive materije da bi ispravno funkcionirao.

Šta jesti za doručak za bolje pamćenje

Oba stručnjaka naglašavaju da je jednako važno i što jedete za doručak. Dr. Jusef preporučuje mediteransku ili DASH dijetu, koje se temelje na voću, povrću, cjelovitim žitaricama, biljnim proteinima, ribi i zdravim mastima poput maslinovog ulja, uz minimalan unos crvenog mesa i ultra-prerađene hrane.  Naučno je dokazano da obje dijete, kao i MIND dijeta (kombinacija prethodne dvije), smanjuju rizik od demencije ako se dugoročno primjenjuju.

Dr. Venk pojašnjava razliku između namirnica koje kratkoročno poboljšavaju performanse i onih koje dugoročno podržavaju pamćenje. "Različite namirnice različito utiču na nas. Postoje brzo djelujuće namirnice, poput stimulansa kao što su kofein, šećer ili čokolada, koje mogu poboljšati performanse, ali nas ne čine pametnijima. Postoji važna razlika između poboljšanja performansi i činjenja nas pametnijima", ističe on.
 
Vitamini i esencijalne hranjive tvari djeluju sporije, tijekom mjeseci i godina. "Može proći dugo vremena da zdrava ili nezdrava prehrana utječe na cjelokupno mentalno zdravlje", dodaje dr. Venk.

Imajući to na umu, svakodnevni doručak bogat hranjivim  materijama može značajno doprinijeti očuvanju vaše kognitivne funkcije. Započinjanje dana navikom za koju je znanstveno dokazano da smanjuje rizik od demencije svakako je pametan potez.

 

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

Potpredsjednik hrvatske Vlade: Voljeli bismo da Crna Gora ispuni sve uslove i postane članica EU

Nedjelja, 16.08.2026 | 15:31

Povodom blagdana Velike Gospe, u Tivtu je juče boravio Davor Božinović, potpredsjednik Vlade Hrvatske i ministar unutrašnjih poslova Hrvatske, sa suprugom.

Stiže sunčan ponedjeljak – Pogledajte kakve nas temperature očekuju

Nedjelja, 16.08.2026 | 15:50

U ponedjelak nas očekuje preteno sunčano vrijeme uz slab do umjeren razvoj oblačnosti, saopšteno je iz Zavoda za hidrometeorologiju i seizmologiju.

Vaterpolisti danas sa Italijom za bronzu na Evropskom prvenstvu

Nedjelja, 16.08.2026 | 15:25

Vaterpolo reprezentacija Crne Gore igraće danas sa Italijom za bronzu na Evropskom prvenstvu u Varni.

SNP: Vatrogascima i spasiocima dugujemo zahvalnost i podršku

Nedjelja, 16.08.2026 | 15:21

Socijalistička narodna partija Crne Gore izrazila je zahvalnost vatrogascima i spasiocima koji se danonoćno bore sa požarima širom zemlje, ističući njihovu hrabrost, požrtvovanost i profesionalizam.

Dvojica državljana Srbije osumnjičena za više krađa na plažama u Sutomoru i Čanju

Nedjelja, 16.08.2026 | 15:09

Barska policija uhapsila je državljane Srbije N.Š. (46) i S.K. (25), osumnjičeni za 10 krivičnih djela krađa, počinjenih na štetu crnogorskih i stranih državljana.

Sudbinska jesen za dva znaka: Mijenjaju posao i započinju biznis iz snova

Nedjelja, 16.08.2026 | 15:01

Jesen će biti prelomni period za Djevice i Ribe, koji će konačno skupiti hrabrost da napuste posao kojim već dugo nisu zadovoljni. 

Sočni hljeb od tikvica sa čedarom i slaninicom: Idealan za svaki obrok

Nedjelja, 16.08.2026 | 14:36

Bezglutenski hljeb od tikvica sa pančetom i čedar sirom savršen je način da iskoristite tikvice preostale od punjenja ili musake.

Vijek vaterpola u Crnoj Gori – sve generacije ispod jedne kapice

Nedjelja, 16.08.2026 | 14:23

Veliki vaterpolo spektakl i susret generacija dogodiće se u srijedu na Škveru, povodom obilježavanja 100 godina vaterpola u Crnoj Gori.

Spajić: Hvala herojima na terenu i u vazduhu koji čuvaju Crnu Goru

Nedjelja, 16.08.2026 | 13:55

Premijer Milojko Spajić iskazao je veliko poštovanje i zahvalnost pilotima i vatrogascima koji se neumorno bore sa vatrenom stihijom u Herceg Novom i Ulcinju.

Skinuo se najpoznatiji zavodnik sa terena, žene ne prestaju da komentarišu: „Budi moje lađe kapetan (FOTO)

Nedjelja, 16.08.2026 | 13:26

Kapiten košarkaške reprezentacije Srbije počastio je ženski rod slikama s letovanja te izazvao brojne reakcije.