Utorak, 21.10.2025 | 09:35
IZVOR: zadovoljna.rs

Da li je PRESKAKANJE doručka stvarno loše za zdravlje? Evo šta kažu stručnjaci

Ako ujutru nemate apetit, da li je preskakanje doručka loše za zdravlje? Evo presude stručnjaka.




Foto: Ilustracija/Pixabay.com

Vjerovatno ste čuli da je doručak najvažniji obrok u danu – bilo da se radi o tostu s avokadom, jajima, hljebu s namazom ili šaci žitarica pojednih na brzinu pre izlaska. Ali šta ako vaš stomak jednostavno ne zna da je vrijeme za jelo?

Mnoge osobe se suočavaju s ovim problemom, objašnjava Lizzi Pop, vanredna profesorka i direktorka programa dijetetike na Univerzitetu Vermont.

„Nije neuobičajeno niti čudno ako ujutru niste gladni“, kaže ona. U jednoj maloj studiji iz 2020. godine na 193 tinejdžera, objavljenoj u časopisu BMC Nutrition, istraživači su otkrili da samo 32% njih doručkuje tokom cele godine, upravo iz tog razloga. Dakle, ako ste u toj grupi, nedostatak jutarnjeg apetita nije nužno zabrinjavajuć, ali postoji nekoliko razloga zašto se ne budite gladni.

Prema dr Pop, možda ste manje osjetljivi na signale gladi. Takođe, hormonske promjene usljed stresa, menstrualnog ciklusa ili jutarnjeg vežbanja mogu uticati na apetit. Na primjer, adrenalin i estrogen mogu delovati kao supresori apetita, dok progesteron i testosteron imaju suprotan efekat. Intenzivna fizička aktivnost može smanjiti nivo grelina – hormona gladi – nekoliko sati nakon treninga. Možda ste, jednostavno, večerali prekasno ili previše. Ipak, svaka iznenadna promjena apetita treba da se provjeri kod ljekara ili dijetetičara.

Pokretanje metabolizma doručkom

U zavisnosti od vašeg metabolizma, rutine i načina života, moguće je da vam ujutru prirodno nije do jela. Ipak, kako kaže dijetetičarka Ana Marija Merc sa Medicinskog centra Wexner, važno je pokušati pojesti nešto unutar sat ili dva nakon buđenja, makar i mali obrok.

Postoji više razloga za to. Prvo, jutarnji obrok pokreće metabolizam i daje energiju za dnevne aktivnosti. Drugo, pruža važne nutrijente: hrana poput čija pudinga, voćnih salata ili kajgane s povrćem bogata je vlaknima, koja imaju brojne digestivne prednosti. Treće, doručak sprečava preveliku glad kasnije tokom dana. Konačno, pomaže u održavanju stabilnog nivoa šećera u krvi, čime se izbegava poznati „pad energije posle jela“.

Za osobe s dijabetesom ili one koje uzimaju lekove uz obrok, doručak je još važniji iz zdravstvenih razloga.

Pizza za doručak?

Ukratko – ako možete, bolje je da ne preskačete doručak. Na sreću, to ne mora biti komplikovano. Kako kaže Merz, doručak ne mora da izgleda kao velika gozba s palačinkama i jajima s pančetom. Dovoljno je nešto jednostavno što sadrži ugljene hidrate, proteine, malo masti i mikronutrijente (vitamine i minerale).

Primjeri: jogurt sa granolom, ovsena kaša s bobičastim voćem, tost s puterom od kikirikija i bananom – sve su to brze i hranljive opcije. Čak i proteinska pločica može biti dovoljna za „pokretanje sistema“.

Doručak ne mora ni biti čvrst obrok – ako vam je lakše popiti nešto nego jesti, smoothie od voća i grčkog jogurta je odlična alternativa.

„Nekima je lakše da popiju nešto kad nisu posebno gladni“, kaže Merz.

Važno je samo da ono što unosite bude nutritivno izbalansirano – previše slatka hrana može izazvati skok šećera u krvi, a zatim i brzi pad energije, piše Self.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

Anastasija Gudelj pokazala kako izgleda 27 dana nakon porođaja i sve iznenadila (FOTO)

Utorak, 11.08.2026 | 14:42

Nasljednica Cece Ražnatović je pre manje od mesec dana na svet donela sina Ilijana, a već je pokazala zavidnu figuru.

Osumnjičenom za ubistvo Tupaka Šakura prijeti doživotna robija

Utorak, 11.08.2026 | 14:24

U Las Vegasu je zvanično počelo suđenje bivšem vođi ulične bande koji je optužen za planiranje ubistva hip-hop legende Tupaka Šakura prije tačno tri decenije. Trenutno je u toku izbor porote, a proces privlači ogromnu pažnju svjetske javnosti.

Sudar tri automobila na Očinićima

Utorak, 11.08.2026 | 14:12

Tri osobe su povrijeđene u sudaru koji se danas oko 12.30 časova dogodio na magistralnom putu Cetinje – Budva kod benzinske pumpe na Očinićima.

Lebron Džejms priprema dokumentarac: Biće spektakularan

Utorak, 11.08.2026 | 14:10

Lebron Džejms potvrdio je da je u pripremi dokumentarni film o njegovom životu i karijeri, u kojem bi trebalo da budu prikazani i brojni do sada neobjavljeni snimci iza kulisa.

Ove namirnice hlade i vraćaju energiju tokom vrućih dana

Utorak, 11.08.2026 | 14:03

Ljetne vrućine često sa sobom donose umor, žeđ i osjećaj težine. Kada temperature porastu, osim dovoljne količine tečnosti, važno je obratiti pažnju i na ono što jedemo.

Podgorica: U akciji “Brzina” za sedam dana uhapšeno 56 osoba

Utorak, 11.08.2026 | 13:52

Saobraćajna policija odjeljenja bezbjednosti Podgorica je u prethodnih sedam dana, u okviru nacionalne akcije „Brzina“ kontrolisala 307 vozača i uhapsila 56 osoba, objavila je na mreži X Uprava policije.

Kotoranima će ipak biti umanjeni računi za vodu: Čeka se odluka Opštine, popust se odnosi na jul

Utorak, 11.08.2026 | 13:49

Iako su Kotorani dobili julske račune za vodu bez najavljenog umanjenja, iz Kotorskog vodovoda i kanalizacije u Bojama jutra, na TV Vijesti, saopšteno je da će računi naknadno biti korigovani. Odluka o visini popusta je na Opštini Kotor i Skupštini opštine, a nakon njenog usvajanja građani će umanjenje vidjeti na svojim računima.

Privremene mjere na aerodromima: Putnici da ne dolaze prerano i sa pratnjom

Utorak, 11.08.2026 | 13:16

Aerodromi Crne Gore objavili su na društvenoj mreži Fejsbuk obavještenje u kom navode da će na Aerodromu Podgorica važiti privremene mjere regulacije pristupa putničkom terminalu, i pozvali putnike da ne dolaze prerano.

Vučić: Znate li da su mi u Crnoj Gori sina na tri godine bili protjerali

Utorak, 11.08.2026 | 13:05

Predsjednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je tokom posjete jugozapadu te zemlje da je Crna Gora zabranila ulazak njegovom sinu.

Ustavni sud: Sudije izabrane po starom sistemu nemaju pravo na troškove prevoza; Armenko i Resulbegović: Sve sudije treba da imaju ista prava

Utorak, 11.08.2026 | 12:36

Ustavni sud Crne Gore, većinom glasova, utvrdio je da nije neustavno što pravo na troškove prevoza imaju sudije izabrane po novom sistemu izbora, uvedenom 20. marta 2015. godine, dok to pravo po osporenoj odredbi ne pripada sudijama izabranim po ranijem sistemu.