Nedjelja, 17.08.2025 | 13:50
IZVOR: bliczdravlje.rs

Ovo jelo od krompira NAJVIŠE POVEĆAVA RIZIK od dijabetesa

Konzumiranje pomfrita samo tri puta nedeljno povezano je sa 20 odsto većom šansom za razvoj dijabetesa tip 2.




Foto: Ilustracija/Pixabay.com 

Nasuprot tome, konzumiranje iste količine krompira pripremljenog na druge načine - kuvani, pečeni ili pire krompir, nije pokazalo značajno povećanje rizika od dijabetesa.

Istraživanje je otkrilo i da zamena bilo koje vrste krompira sa integralnim žitaricama povezana sa manjim rizikom od dijabetesa tip 2, dok je zamjena sa bijelim pirinčem povezana sa većim rizikom.

Krompir pruža korisne hranljive materije kao što su:

vlakna

vitamin C

magnezijum

Međutim, krompir je bogat skrobom, što mu daje visok glikemijski indeks. Ovo je povezano sa većom vjerovatnoćom razvoja dijabetesa tip 2.

Do sada, studije nisu ispitivale kako metode kuvanja ili specifične namirnice koje krompir zamjenjuje u ishrani, mogu da utiču na njihov ukupni uticaj na zdravlje.

Uticaj načina pripreme krompira na dijabetes

Da bi istražili ovo, istraživači su analizirali kako su različiti načini pripreme krompira - kuvani, pečeni ili pire, u poređenju sa pomfritom, povezani sa rizikom od dijabetesa tipa 2.

Proučavali su i efekte zamjene krompira drugim namirnicama bogatim ugljenim hidratima, uključujući integralne žitarice i pirinač.

Analiza je koristila podatke više od 205.000 američkih zdravstvenih radnika koji su učestvovali u tri velike studije između 1984. i 2021. godine. Svi učesnici su na početku bili bez dijabetesa, srčanih bolesti i raka, i popunjavali su detaljne upitnike o ishrani svake četiri godine.

Povećan rizik od pomfrita, ali ne i od drugog krompira

Tokom skoro 40 godina praćenja, kod 22.299 ljudi je dijagnostikovan dijabetes tipa 2.

Nakon prilagođavanja faktora načina života i ishrane povezanih sa rizikom od dijabetesa, istraživači su otkrili da se za:

svaka tri nedeljna unosa krompira, stopa dijabetesa tipa 2 povećava za 5 odsto

za svaka tri nedeljna unosa pomfrita stopa se povećava za 20 odsto.

Međutim, sličan unos pečenog, kuvanog ili pire krompira nije bio povezan sa značajno povećanim rizikom:

zamjena tri nedeljne porcije krompira integralnim žitaricama smanjila je stopu dijabetesa tip 2 za 8 odsto.

zamjena pečenog, kuvanog ili pire krompira integralnim žitaricama smanjila je stopu za 4 odsto

zamjena pomfrita smanjila je stopu za 19 odsto.

Zamjena bijelog pirinča povećava rizik

Nasuprot tome, kada je krompir - pečeni, kuvani ili pire zamenjen belim pirinčem, to je bilo povezano sa povećanim rizikom od dijabetesa tip 2.

Ovo je opservaciona studija, tako da se ne mogu izvući čvrsti zaključci o uzroku i posljedici, a istraživači ne mogu da isključe mogućnost da su drugi neizmereni faktori mogli da utiču na njihove rezultate.

"Naši nalazi naglašavaju da veza između unosa krompira i rizika od dijabetesa tip 2 zavisi od specifičnih namirnica koje se koriste kao zamena. Nalazi se, takođe poklapaju sa trenutnim preporukama za ishranu, koje promovišu uključivanje celih žitarica kao dela zdrave ishrane za prevenciju dijabetesa tip 2", zaključuju istraživači.

Navode i da sa svojim relativno malim uticajem na životnu sredinu i zdravlje, pečeni, kuvani ili pire krompir mogu da budu deo zdrave i održive ishrane, iako bi integralne žitarice trebalo da ostanu prioritet. 

 

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

Uprava za saobraćaj: Nedopustivi pokušaji prelaska mosta Đurđevića Tara, bezbjednost građana i radnika mora biti prioritet

Subota, 15.08.2026 | 10:22

Povodom informacija koje su se pojavile u medijima i na društvenim mrežama da pojedinci, uprkos potpunoj obustavi saobraćaja, pokušavaju da pređu preko mosta Đurđevića Tara, Uprava za saobraćaj saopštava da je upoznata sa ovim slučajevima i da se preduzimaju dodatne mjere kako bi se spriječilo neovlašćeno kretanje kroz zonu gradilišta.

NOVE INFORMACIJE - iPhone 18 Pro biće mnogo skuplji, ali imaće isto memorije?

Subota, 15.08.2026 | 10:13

Čini se da bi iPhone 18 Pro mogao biti značajno skuplji od aktuelnog modela, a prema novim izvještajima neće imati veći osnovni kapacitet skladišta.

Požar u Baošićima: Jedna porodica evakuisana

Subota, 15.08.2026 | 08:38

Požar u Baošićima...

Objavljen raspored - Evo kada Đoković izlazi na teren u Sinsinatiju

Petak, 14.08.2026 | 22:39

Organizatori mastersa u Sinsinatiju objavili su raspored mečeva za subotu.

Bečić: Vazduhoplovne snage tokom dana izbacile 369 tona vode na požarišta

Petak, 14.08.2026 | 22:03

Vazduhoplovne snage bile su tokom dana angažovane na prioritetnim lokacijama požara u Bijeloj i Baošićima u opštini Herceg Novi, kao i na području Vladimira i Zoganja u opštini Ulcinj, saopštio je  zamjenika premijera i potpredsjednika Vlade za bezbjednost Aleksa Bečić.

Nakon mišljenja ASK: Vlada razriješila Kljajića sa mjesta predsjednika Savjeta za sajber bezbjednost

Petak, 14.08.2026 | 22:00

Vlada Crne Gore razriješila je Jovana Kljajića funkcije predsjednika Savjeta Agencije za sajber bezbjednost, nakon što je Agencija za sprečavanje korupcije (ASK) ocijenila da ne može istovremeno obavljati tu funkciju i dužnost vršioca dužnosti generalnog direktora Direktorata za infrastrukturu, informacionu bezbjednost, digitalizaciju i e-servise Ministarstva javne uprave.

ASK: Jovan Kljajić ne može istovremeno biti generalni direktor u Ministarstvu i predsjednik Savjeta Agencije za sajber bezbjednost

Petak, 14.08.2026 | 17:10

Agencija za sprečavanje korupcije (ASK) ocijenila je da Jovan Kljajić, vršilac dužnosti generalnog direktora Direktorata za infrastrukturu, informacionu bezbjednost, digitalizaciju i e-servise Ministarstva javne uprave, ne može istovremeno obavljati i funkciju predsjednika Savjeta Agencije za sajber bezbjednost.

Radovi na Bulevaru Vojislavljevića napreduju: Pogledajte kako izgleda gradilište

Petak, 14.08.2026 | 15:53

Radovi na Bulevaru Vojislavljevića u Podgorici uveliko traju, a snimci iz vazduha pokazuju kako trenutno izgleda jedna od najvažnijih saobraćajnih dionica u južnom dijelu grada. Izgradnja bulevara trebalo bi da doprinese rasterećenju saobraćaja, posebno na području Zabjela, i boljem povezivanju ovog dijela Podgorice sa ostatkom grada.

SUBOTA u znaku toplog vremena - Pročitajte prognozu za PRVI DAN VIKENDA

Petak, 14.08.2026 | 16:00

U subotu nas očekuje preteđno sunčano vrijeme, saopšteno je Zavoda za hidrometeorologiju i seizmologiju.

ODT će se žaliti na oslobađajuću presudu u slučaju "Tunel"

Petak, 14.08.2026 | 15:47

Nakon što je objavljeno da je osmočlana grupa i u ponovnom postupku oslobođena optužbi da je učestvovala u prokopavanju tunela iz kojeg je u septembru 2022. provaljeno u depo Višeg suda u Podgorici, oglasio se Osnovno državno tužilaštvo u Podgorici.